Auta už bude navrhovat i neurobiolog, poprvé u Lexusu

Do projektování aut už zasahuje i obor neurobiologie. Vozy budou reagovat na náladu řidiče a budou připomínat spíš útulnou kavárnu s digitálním krbem.

Lexus LF-30 Electrified
foto: Lexus

Na těchto projektech pracuje americká pobočka automobilky Lexus ve spolupráci s TED Fellows, programem sdružujícím specialisty nejrůznějších zaměření. Autory těchto návrhů jsou neurobiolog a vynálezce Greg Gage a umělkyně a designérka Sarah Sandman. Jejich projekty spojuje myšlenka, že v centru zájmu má být člověk.

„Ústředním bodem projektování vozů Lexus bylo odjakživa soustředění se na to, co si přejeme, když sedíme za volantem. Přesto nám spolupráce s TED umožnila objevit zcela nové ideje, jejichž centrálním bodem je člověk,“ říká marketingová šéfka amerického Lexusu Lisa Materazzo.

Auto, které vnímá emoce

Greg Gage se domnívá, že automatizovaná vozidla během dlouhých cest vytvářejí skvělé prostředí pro neurotechnologii. Navrhuje vytvořit výjimečné propojení mezi mozkem uživatele a automobilem.

Díky němu by vůz mohl reagovat na pocity a potřeby pasažéra. Stačilo by zaznamenávat změnu mimiky nebo srdeční rytmus. Fungovalo by to podobně, jako když auta monitorují teplotu, otáčky motoru nebo tlak oleje.

Díky údajům o chování a náladě člověka by autonomní Lexus mohl automaticky přizpůsobovat atmosféru v interiéru. V reakci na projevy ospalosti by auto změnilo pozici sedadla a upravilo osvětlení.

Obraz uvolněného řidiče by se stal pro digitálního asistenta výzvou k tomu, aby do reproduktorů audiosystému pustil směs poklidných skladeb. Ve stresující situaci, která vyžaduje maximální soustředění, by pak ztišil rádio a zapnul světla pro dobrou viditelnost.

Otočná sedadla a okna po celém obvodu auta

Sarah Sandman se na auta budoucnosti dívá jinak. Podle jejího názoru budou lidé v příštích desetiletích ještě závislejší na digitálních zařízeních a přirozené interakce s ostatními, jako je třeba zamávání rukou člověku, kterého míjíme, budou čím dál výjimečnější.

Vedena touto obavou se Sandman rozhodla navrhnout vůz, který umožní kontakt s vnějším světem díky otočným sedadlům a oknům rozprostírajícím se po celém obvodu vozidla.

V její koncepci se našlo místo i pro soustavu externích reproduktorů umožňujících interakci s chodci a cyklisty. Projekt navíc zahrnuje i systém, ve kterém lze kreslit křídou a zanechávat krátkou zprávu nebo grafiku na ulici.

Interiér vozu jako kavárna s krbem

Myslela však i na vztahy se spolucestujícími, proto je vnitřek vozu zařízený jako útulná kavárnička s digitálním krbem, polštáři a spoustou rostlin.

Podle umělkyně se v takovém autě dají hrát deskové hry, lze si dát snídani před dojezdem do školy. Projektantka také navrhuje systém sdílení vozu s jinými uživateli, čímž by se snížily náklady na jeho provoz.

TED je zkratka pro Technology, Entertainment and Design a představuje konference zaměřené na techniku, zábavu a design. Program TED Fellows podporuje skupinu 492 členů z 99 zemí. Jde o zástupce všech oblastí od projektování a společenského aktivismu po astrofyziku a neurobiologii, kteří se snaží vyvíjet pozitivní vliv na své vlastní společnosti.

tisková zpráva

11 Comments on “Auta už bude navrhovat i neurobiolog, poprvé u Lexusu”

  1. Souhlas s tím otravným stěhováním „plovoucích“ prvků po
    Souhlas s tím otravným stěhováním „plovoucích“ prvků po displeji sem a tam. Ty změny nadtavení mi nenutí Siri, ale zrovna včera mi při otevření Safari vyskočila hláška, že „bude aktualizováno nastavení, souhlasíte/ nesouhlasíte“. Jelikož netuším co to udělá, zatím jsem nesouhlasil. A nebude to po aktualizaci aplikace, ty pouštím cca týdně ručně. Aktuálně mám akci doma na baráku, tak už jich tam v Appstoru „visí“ tuším 34.

    1. Překvapivě si ani moc nestěžuje . Redakce se snaží
      Překvapivě si ani moc nestěžuje . Redakce se snaží neustále podsouvat zlej Brusel , ale on nereaguje. Na druhou stranu nechce nahlas říci , že Škoda už nebude dělat prémiová auta. Taky neodpověděl na to zda budou pokračovat ve výrobě EV na takto kombinované lince , i když jako odborníkovi na výrobu mu to musí být jasné. Propouštění asi bude ležet na bedrech dodavatelů , tam vypadal na příští rok poměrně jistě.

      1. 1.Stěžoval si na to že dostávaj málo baterek a ještě
        1.Stěžoval si na to že dostávaj málo baterek a ještě pozdě. :)))
        Asi zapoměli postavit baterkárnu jak jsme jim tu už dávno dávno doporučovali. :)))

        2. Byli překvapený že Citygo mělo takovej úspěch a že to vůbec nečekali.

        3. Za konec Citigo může nedostatek baterek, který potřebujou pro Enijaka a PHEVka a vůbec ne to že by na to museli doplácet.

        4. Malý EV urgentně potřebujou a snažej se jeho vývoj urychlit. Takźe za 5 let jako na koni.

        No trošku se v tom plácaj.

  2. „co si přejeme, když sedíme za volantem“
    to budú

    „co si přejeme, když sedíme za volantem“
    to budú vraždiť? pretože tak sa vreštiaca väčšina vodičov správa.
    ps – dnes som sa divil, že kolóna sanitiek s chorými/umelom spánku/ventilovanými od zlína a hradišťa nestála cestou do prahy kvôli hromadnej nehode – to ste mali zákaz jazdy?

  3. Vždy když se snaží bejt aplikace chytřejší než
    Vždy když se snaží bejt aplikace chytřejší než člověk, tak mě to přivádí do psychických problémů.
    Například při hledání google. Člověk něco napíše, ale google mu raději podhodí jiné výsledky, protože podle nějakého algoritmu si myslí, že se spletl.
    Dále pak mě vytáčejí ve vyhledávání google změny pořadí jednotlivých filtrů (obrázky, mapy, vide atd..) mění se taky nějak náhodně, ktaže jak se změní, vždy kliknu na něco jiného, protože jsem naučený na výchozí pozici.
    Pokud pracuji s wordem, tak to rozdýchávám dva dni.

    Pokud něco takového začne dělat auto, tak se vůbec nebudu divit, že skokově naroste agresivita na silnici.

    A navíc v práci vidím, jak jsou tihle ing. a pod úplně odtržení od reality. Jejich výtvory fakt někdy stojí za to.

    1. Dá se toho spoustu vypnout ovšem výsledek není až tak
      Dá se toho spoustu vypnout ovšem výsledek není až tak přesvědčivý.

      Prohazování záložek je vyloženě kokotina.

      Dá se použít jiný vyhledavač, např. https://duckduckgo.com/ který tvrdí že nesleduje.

      Nejvíc mě na Gůglu připadá komické když hrdě hlásí že to to co našel je na 2 stránkách a kdiž kliknu na druhou stránku tak je tam hovno. To je fakt směšný. :)))))

      Obecně na displejích a webu nesnáším poskakování informací při načítání a přeskakování grafickejch prvků a tlačítek před očima a pod prsty. To je fakt k houvnu. Týpka co má iD3 taky štvalo že se mu taková důležitá věc jako je ukazatel rychlosti přesouvá a centruje při změně řádů a není pevně na jednom místě. Já bych to po chvli asi ukop, kdybych se na to musel dívat.

Napsat komentář