Auta na vodík jedou z Číny do Německa
Z autosalonu v Šanghaji v Číně odstartovalo turné F-CELL World Drive 22. dubna poslední a také nejdelší část cesty kolem světa. Ze Šanghaje vede další trasa přes Kazachstán a Rusko zpět do Evropy, kde tato akce v lednu začala. Odtud se tři vozy třídy B F-CELL poháněné palivovými články vydaly na 41denní cestu v délce kolem 14 000 kilometrů.
foto: Mercedes-Benz
Na autosalonu v Šanghaji patřila zastávka flotily F-CELL World Drive k jeho největším událostem. Před startem v Číně absolvovaly vozy již asi 5 300 kilometrů v Austrálii a naposledy byly během jejich cesty kolem světa přepraveny letadlem na jiný kontinent. Neobvyklé turné má za sebou již úspěšný průjezd jižní Evropou a Severní Amerikou.
Od 30.ledna, kdy turné F-CELL World Drive odstartovalo, se auta na vodík poháněné palivovými články těší ve světě velké pozornosti. Také v rámci autosalonu v Šanghaji patřil příjezd flotily vedle světové premiéry vozu „Concept A-Class“ a čínských premiér nové třídy C, SLK a CLS středem zájmu.
Na autosalonu se také ukázalo, jak velký zájem je v Číně o technologii palivových článků. Bezemisní řešení mobility je důležité zejména proto, že čínská velkoměsta mají značné problémy jak se znečištěním jemným prachem, tak s velkým nárůstem počtu aut. Kromě toho je Čína pro Mercedes-Benz jedním z nejdůležitějších trhů, který nabízí také značný potenciál u elektromobilů s akumulátory.
F-CELL World Drive na zpáteční cestě
Během 41 dnů projede F-CELL World Drive na svém posledním úseku dva kontinenty a sedm zemí. Vozy třídy B F-CELL způsobí zcela jistě rozruch nejen v Číně, ale také v Kazachstánu, Rusku, Finsku, Švédsku, Norsku, Dánsku a Německu. Kromě toho lokální představení technologie palivových článků přinese v těchto zemích trvalé povědomí o možnostech, které nabízí. Počátkem června turné končí tam, kde odstartovalo – ve Stuttgartu.
Trasa F-CELL World Drive není vedena pouze hlavními městy, ale v jednotlivých zemích navštěvuje také jejich odlehlé oblasti. Jeho účastníci se tak často musí vyrovnat s neobvyklými podmínkami jízdy a nedostatečnou strukturou zásobování. Poslední úsek cesty tak vyžaduje ještě více nežli dosud situace předvídat – to se dokonce týká i doprovodných vozidel se spalovacím motorem. Kromě toho nejsou v navigaci k dispozici mapy Kazachstánu, takže pozornost účastníků musí být výrazně vyšší nežli je obvyklé.
Ze Sydney do Perthu: turné F-CELL World Drive projelo Austrálií
Také v Austrálii vedla trasa odlehlými oblastmi. Od 29.března do 9.dubna ujely vozy F-CELL World Drive jižním kontinentem ze Sydney do Perthu více než 5 300 kilometrů. Dojezd do Adelaide znamenal absolvování poloviny z naplánovaných celkových 125 dnů turné.
Předtím projely vozy jih Evropy a USA, což znamenalo úspěšné zvládnutí trasy dlouhé asi 11 000 kilometrů. V každém městě, kde kolona projížděla, byli její účastníci srdečně vítáni.
Mercedes-Benz F-CELL World Drive
Během turné F-CELL World Drive jedou tři vozy Mercedes-Benz třídy B F-CELL přes 14 zemí čtyř kontinentů. Tato cesta kolem světa, kterou zorganizoval Mercedes-Benz, odstartovala 30. ledna 2011 ve Stuttgartu a potrvá 125 dnů, kdy se vozy po zvládnutí trasy dlouhé 30 000 kilometrů znovu začátkem června ve Stuttgartu objeví.
Cílem této cesty je demonstrovat technickou vyzrálost a běžný každodenní provoz elektromobilů s palivovými články a zároveň upozornit na nutnost vytvoření celoplošné vodíkové infrastruktury. Podporu stuttgartské automobilky při zásobování vodíku pro palivové články zajišťovala firma Linde AG.
Elektromobil s jízdní dynamikou benzínového dvoulitru
Mercedes-Benz třídy B F-CELL je první, v podmínkách sériového vozu vyráběný, elektromobil s pohonem palivovými články. Výroba menší série tohoto k životnímu prostředí šetrného elektromobilu už byla zahájena. V roce 2010 bylo asi 200 těchto vozů dodáno zákazníkům v Evropě a v USA.
Srdcem vozu třídy B F-CELL je nová generace elektropohonu s palivovými články, které vyrábějí elektrický proud přímo ve voze, přičemž během tohoto procesu nevznikají žádné škodliviny, ale pouze voda v podobě vodní páry.
Všechny podstatné komponenty pohonu jsou uloženy v sendvičové podlaze vozu, takže nedochází k omezení prostoru jak v kabině, tak v zavazadelníku. Díky dojezdu asi 400 km a krátké době tankování spojuje třída B F-CELL lokální bezemisní mobilitu se schopností cestování na delší vzdálenosti a přesvědčivými jízdními výkony.
Dynamiku na úrovni dvoulitrového benzínového motoru zajišťuje elektromotor o výkonu 100 kW se suverénním točivým momentem 290 Nm. Přitom spotřebu tento pozoruhodný vůz vykazuje v přepočtu 3,3 l paliva (diesel-ekvivalent) na 100 km.
Vodíkem potřebným pro provoz palivových článků jsou naplněny tři tlakové nádoby (tlak 700 barů, množství 4 kg), které se ve standardizovaném systému dají naplnit během tří minut. Modul s palivovými články (tzv.stack) má schopnost nastartovat při teplotě až -25 °C.
Do systému patří litium-ionové akumulátory s obsahem energie 1,4 kWh chlazené zapojením do okruhu klimatizace. S akumulátory tohoto typu má Mercedes-Benz již zkušenosti, neboť je využívá v sériovém voze S 400 HYBRID.
Technická data vozu Mercedes-Benz třídy B F-CELL
Pohon | Elektromotor s palivovými články |
Jmen.výkon (kW/k) | 100/136 |
Jmenovitý | toč.moment (Nm)290 |
Nejvyšší rychlost | (km/h)170 |
Spotřeba (l/100 km) ( ekvivalent nafty) |
3,3 |
CO2 (g/km min.-max.) | 0,0 |
Dojezd (km) podle evrop.cyklu | 385 |
Kapacita/ výkon li-ion akumul. (kWh/kW) | 1,4/35 |
Studený start: | do -25oC |
Ten tlak 700 bar sa mi zdá príliš vysoký, nie je tam preklep?
Neměl by být, je to převzato přímo z tiskové zprávy.
šéfredaktor Hybrid.cz
Zdá sa mito príliš vysoko vzhľadom na prevádzkové náklady na stlačenie vodíka u takej čerpačky a tie bude musieť tákazník zaplatiť.
Už len keď to porovnám z čerpačkou na CNG, tam je riadny kompresor a zďaleka sa nepoužíva tak vysoký tlak.
Zároveň nejde len o samotné stlačenie plynu, ale aj o prestoje ak príde ďaľší zákazník - ten určite nebude chcieť čakať hodinu, to si radšej nabije batérie za 1/2 hodinu na rýchlonabíjačke.
Je to hodně, ale ověřoval jsem to z několika zdrojů a je to skutečně 700 bar (10 150 psi). Proto musí s auty jezdit výkonná mobilní čerpací stanice na vodík, která dokáže tak vysoký tlak vyvinout. Ze současných vodíkových čerpacích stanic jich takový tlak dokáže vyvinout jen zlomek.
šéfredaktor Hybrid.cz