Auta na CNG zná v Česku jen 44 % lidí

redakce - 19 Červenec 2016

Stlačený zemní plyn (CNG) jako alternativní pohon automobilů zná jen 44 % lidí, zatímco o zkapalněném ropném plynu () už slyšelo 85 % obyvatel České republiky. Lidé ale alternativy benzínu a nafty často zaměňují. auto plnění dodávky na CNG stlačený zemní plyn

Plnění dodávky na stlačený zemní plyn (CNG)
foto: DB Schenker

S ekologickými pohony si většinou spojují vyšší cenu vozů, nízký počet čerpacích stanic nebo omezené možnosti parkování. Za hlavní přínos označují levnější provoz a nižší emise. Ukázal to nedávný spotřebitelský výzkum provedený společností E.ON.

V současné době jezdí v České republice asi 14 000 aut na . Oproti stavu před deseti lety jejich počet podle Českého plynárenského svazu narostl třicetinásobně.

„Měsíčně je registrováno asi 400 až 500 nových automobilů, z toho osobní a dodávková vozidla na CNG tvoří 2,35 %,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.

Cena benzínu roste, povědomí o CNG také

Povědomí o alternativní dopravě se podle odborníků zvyšuje společně s tím, jak roste cena ropy. Za poslední tři měsíce zdražil benzín v průměru na 30 Kč/l, cena nafty narostla na 28,50 korun. CNG lze naopak u velké části plnicích stanic natankovat už za cenu 17 až 18 korun za kubík, což odpovídá zhruba jednomu litru benzínu.

Zatímco loni znalo CNG jako jeden z alternativních pohonů 32 % lidí, letos povědomí o ekologické alternativě vzrostlo o dvanáct procentních bodů.

„Vozy na CNG se využívají především ve firmách s většími vozovými parky, případně s nimi jezdí živnostníci. Povědomí o autech na CNG zvyšuje i rozvíjející se sekundární trh s ojetými vozy, protože lidé v České republice nakupují převážně ojetá vozidla,“ dodává Petr Hrubý ze společnosti E.ON Energie, a. s.

Pronájem ekologických vozů

Při nákupu vozidel sehrává stále větší roli operativní leasing, tedy pronájem vozu. Hlavním faktorem, který ovlivňuje výši splátek, není pořizovací cena vozu, ale zůstatková hodnota.

„Ta se u vozidel s pohonem na CNG drží na vyšší úrovni než u klasických motorů, což vede k tomu, že finální splátka je nakonec u vozidla na CNG nižší než u benzínového nebo naftového motoru,“ vysvětluje František Filistein ze společnosti CB Auto, a. s.

Na trhu se stále objevují nová vozidla na CNG, která opouštějí závody předních automobilek. Například model Octavia ve výbavě Active 1,4 TSI o výkonu 81 kW, který jezdí na CNG, lze zakoupit za 448 900 korun.

Benzínový model 1,4 TSI s výkonem 110 kW stojí o 16 tisíc korun méně. Za dieselový motor 1,6 TDI o výkonu 81 kW si naopak kupující oproti CNG o 4 tisíce korun připlatí.

Zájem o CNG mezi veřejností zvyšuje nejen zajímavá cena, ale též rozvoj sítě plnicích stanic, kterých je v České republice k dispozici už 124. Jejich počet meziročně vzrostl téměř o 50 procent a další se plánují.

Mezi posledními zahájily provoz například stanice v Brně, Jičíně nebo Trutnově. V zemích Evropské unie je asi 3 300 CNG stanic. V České republice probíhá, ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy, nejdynamičtější výstavba.

„Do roku 2020 bude v provozu více než 200 veřejných stanic. Tím se zvýší i potenciál pro leasing CNG vozidel,“ dodává Jiří Šimek.

Škodovka na CNG ujede kilometr za 0,90 Kč

Minimálně jeden typ netradičního pohonu aut dnes využívají asi 3 % českých firem. V dohledné době ho plánuje zavést dalších 8 % podniků.

S rozvojem sítě CNG stanic lze očekávat, že zájem poroste rovněž u veřejnosti a lidé začnou ekologické varianty benzínu a nafty více rozlišovat.

Tento trend lze přitom pozorovat už dnes. „Až s rozšířením sítě plnicích CNG stanic byla tato ekologická alternativa tradičních pohonů zvýrazněna,“ domnívá se Petr Hrubý.

Podle Františka Filisteina má nyní zájem o vozy s pohonem na CNG stoupající křivku. „Jak se síť čerpacích stanic rozrůstá, pozorujeme zvýšenou poptávku i z řad soukromých zákazníků,“ dodává.

A další nárůst zájmu o alternativní dopravu odborníci očekávají. „Rozevírají se totiž cenové nůžky mezi tradičními a alternativními pohony. Například se Škodou Octavií na CNG je možné ujet kilometr za cenu 0,90 korun,“ uvádí Petr Hrubý.

Odhadovat budoucí vývoj ceny kapalných paliv je obtížné, ale plyn je jako komodita stabilnější než ropa a celosvětové zásoby zemního plynu jsou celkově též větší než u ropy.

Spotřeba CNG v České republice každoročně narůstá a podle údajů Českého plynárenského svazu dosáhla loni 43,6 milionů kubíků.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

OCTAVIA COMBI I 1.6 MPI 75KW LPG , nádrž v rezervě kam natankuju max 65 litrů plynu. Dojezd město cc650km až 700km. Dálka 750km až 800km.
Cena za 1 km město většinou 1kč / 1km. Dálka 0,70Kč až 0,85Kč. Cena plynu 10,50 Kč až 12,90Kč k dnešnímu dni tedy 3.8.2016

0,9kč/km je dávno pryč, to bylo v době před cca 6 - 8 lety kdy stalo CNG 21,5/kg a bylo 18 plnících stanic v celé ČR. Dnes z alternatívních paliv vede, bohužel, LPG, a je to smutné.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hola, kdo jezdí na CNG a má doma plnící box? Písněte sem zkušenost.
Počítám-li rozdíl á m3 natankovaný 18,- a doma 13,50 pak při uváděných 0,85Kč/100km versus domácích 0,64 a při 250tis km je to 52tis Kč úspora. Vyplatí se box doma?

Obrázek uživatele ePavel

Nutno započíst spotřebu elektřiny. Není to vůbec málo!!!

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 260.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Obrázek uživatele honza.t

Humpolec Supercharger Tesla Už je v provozu ? Je i na mapě ! Na Google maps jsou fotky s odkrytými stojany a nabíjecími kabely
https://www.tesla.com/findus#/bounds/65,55,34,-11?search=supercharger&name=europe
https://www.youtube.com/watch?v=Oe-Pwnnpzyc

Obrázek uživatele Jan Horčík

Je to tak, viz. náš článek. Jsme aktuálně na místě a hemží se to tu Teslami :). Od p. Marušince máme také článek o tom jak projekt vznikal, vydáme ještě během dneška.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je opravdu hodně. To BEV zná tak 4,4%. Chce to čas a budou se ptát: benzin? Neznám!

Obrázek uživatele ozana

Co je to benzín?

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

LPG je stále výhodnější.

Byl, je , a bude!! To je bezesporu.

---

heros

LPGéčko mám už pět let. Začínám mít roupy a přemýšlím o hybridu, ale teď jsem byl u pumpy a: najeto 455Km, za LPG 360Kč a za zvýhodněnou cenu umytí auta. Celkem 405Kč. Kdo to má? ( Ibiza 1,4 16V )


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?