Německá automobilka Audi pracuje na systému předvídání barev světel semaforů Multi Media Interface (MMI). Cílem je zajistit vyšší plynulost a bezpečnost dopravy ve městech a zároveň snížit spotřebu.
foto: Audi
Automobilky po celém světě se předhánějí v konstrukci „chytrých aut“. Již dnes existují systémy kontrolující rozestupy mezi auty nebo hlídající mikrospánek řidiče. Luxusní auta dokáží dokonce automaticky popojíždět v koloně vozidel.
Svatým grálem chytrých aut jsou plně autonomní vozidla. Avšak vývoj robotických aut ještě nějakou dobu potrvá. Automobilky se tak zaměřují na menší „chytrá“ řešení zpříjemňující jízdu, zvyšující bezpečnost nebo šetřící palivo.
Jedním z takových je i systém MMI schopný předvídat barvy semaforů na následující křižovatce. Systém funguje díky synchronizaci dat z dopravního podniku města a navigačních údajů. Vůz pozná, před kterou křižovatkou se nachází a zjistí, zda a za jak dlouho se rozsvítí zelená nebo červená.
Řidič tak může s dostatečným předstihem zjistit, zda stihne zelenou, či nikoliv. Podle toho může dat dříve nohu z plynu nebo začít pomalu brzdit. Stejně tak lze několik sekund před rozsvícením „zelené“ zapnout motor vybavený systémem start-stop.
Avšak to není vše. Pokud MMI zná směr cesty, dokáže předvídat barvu semaforů po celé trase. Systém dokáže navrhnout optimální rychlost potřebnou pro projetí, co nejvíce křižovatek na zelenou.
Audi věří, že její technologie MMI přinese další snížení spotřeby paliva. Při větším rozšíření technologie do automobilů je také šance zlepšit plynulost dopravy ve městě.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nissan testuje robotická auta v reálném provozu
Podle Audi může důsledné využívání technologie předvídání barev semaforů ve všech vozidlech snížit v Německu emise CO2 o 15 %. Úspora paliva pak má dosahovat až 900 milionů litrů ročně.
Audi v současnosti systém testuje v Berlíně, Las Vegas a Veroně. Podle Audi je technologie MMI již plně připravená pro běžný provoz. Čeká se však na posvěcení státních úřadů, které je nezbytností k zavedení systému do ostrého provozu.
Spíš než úsporu paliva
Spíš než úsporu paliva to bude mít za následek, že se řidiči budou víc hnát, aby stihli projet dřív, než jim tam ta červená padne.
Tak hlavně je to úplně k
Tak hlavně je to úplně k ničemu s těma deb*lníma smyčkama na semaforech, co se teď montují, takže obzvlášť za slabého povozu, dokud na tom semaforu nezastavíš před čárou, tak zelenou stejně nedostaneš ):-( !!!
system nepredvida farbu, on
system nepredvida farbu, on presne vie aka je/bude za aky cas a k tomu dopocitava rychlosti na celej trase aby ste sli zelenou vlnou
Viz. článek: „Systém
Viz. článek: „Systém funguje díky synchronizaci dat z dopravního podniku města a navigačních údajů. Vůz pozná, před kterou křižovatkou se nachází a zjistí, zda a za jak dlouho se rozsvítí zelená nebo červená.“.
ved prave, ako ste napisali
ved prave, ako ste napisali dostava tvrde data, nemusi predvidat 🙂