Atlas – první vrtulník poháněný lidskou silou

Před měsícem se podařilo týmu AeroVelo poprvé v historii vzletnou s vrtulníkem poháněným lidskou silou. Přesněji řečeno, týmu se podařilo s vrtulníkem Atlas zůstat v dostatečné výšce dostatečně dlouho, aby mohli splnit podmínky tzv. Sikorského ceny.

Rekordní let vrtulníku pohaněného lidskou silou Atlas
foto: AeroVelo

Již v roce 1959 vyhlásila britská skupina The Man Powered Aircraft Group of the Royal Aeronautical Society tzv. Kramerovou cenu pro první letadlo poháněné lidskou silou. Cenu v hodnotě 50 000 dolarů získal v roce 1977 tým AeroVironment jenž se svým letounem Gossamer Condor (Pavučinový kondor) splnil podmínky soutěže.

Obdobnou cenu pak v roce 1980 vyhlásila americká skupina American Helicopter Society. Cílem Sikorského ceny bylo motivovat konstruktéra nebo tým k sestavení vrtulníku poháněného lidskou silou.

vrtulník poháněný lidskou silou

Atlas je skutečný obr. Hmotnost stroje je však pouze 55 kilogramů
foto: AeroVelo

Pro splnění ceny však nestačilo pouze „poskočit“ se strojem, ale přesně dodržet soutěžní podmínky. Hlavními podmínkami byla minimální výška letu 3 metry a minimální doba letu 60 sekund. Stroj se přitom mohl pohybovat pouze ve čtverci 10×10 metrů.

V průběhu let se o splnění podmínek soutěže pokoušela řada týmu. Avšak nikdy se jim nepodařilo dodržet všechny podmínky Sikorského ceny. Na výhru sahal v roce 2012 například a brazilský tým se strojem Gamera II, kterému se podařilo zůstat ve vzduchu 50 sekund.

Rekordní let vrtulníku Atlas
video: YouTube

Cena čekala na vítěze až do 13. června letošního roku. Konstruktéři Cameron Robertson a Todd Reichert z AeroVelo se svým vrtulníkem Atlas splnili podmínky soutěže, když ve čtverci 10×10 metrů vydrželi po dobu 64 sekund viset 3,33 metrů nad zemí (maximální výška letu byla 9,8 metrů). Tým se tak mohl těšit na Sikorského cenu v hodnotě 250 000 dolarů.

Ač se rekord udal více než před měsícem, komise složená z odborníku potvrdila pokonání Sikorského ceny až nyní. „Jsme velmi potěšeni, že se svět dozvěděl o tomto vzrušujícím milníku v historii letectví. Na AeroVelo doufáme, že budeme inspirovat lidi k přijmutím velkých výzev a uskutečnily to, co se zdálo nemožné,“ dočteme se na stránkách AeroVelo.

Atlas není ve skutečnosti vrtulník v klasickém slova smyslu, ale kvadrokoptéra. O vztlak se stara čtveřice obřích rotorů umístěných v rozích stoje. Rotory pak pohání trénovaný cyklista, který může let stroje korigovat přesouváním těžiště svého těla. Jinak stroj ani řídit nelze.

Avšak ani v české republice nejsme o ideově podobné projekty ochuzeni. Můžeme zmínit například elektrické létající kolo Flying Bike od českých firem Technodat, Evektor a Duratec. Stroj nepohání lidská sila, ale dvojice hlavních a dvojice vyrovnávacích elektrických motorů.

AeroVelo

8 Comments on “Atlas – první vrtulník poháněný lidskou silou”

    1. Nepovažuji to za blbost.
      Nepovažuji to za blbost. Vyřešili velké množství technických problémů (lehká a dostatečně pevná konstrukce, laminární proudění kolem vrtulí, stabilita, výpočet optimální velikosti vrtulí v poměru ku hmotnosti). Mistrovský kus bylo vyřešení převodů a pohánění vrtulí, i když to se v leteckém průmyslu asi nevyužije, možná jinde. Bude se to hodit.

      1. Za blbost to rozhodně
        Za blbost to rozhodně nepovažuji, ale naopak. Jen jsem zvědav jak se bude dařit v otevřeném prostoru příměstské aglomerace. Jinak ale pokud se tohoto chytí fitness centra tak pro obézní zájemce to bude další z mučících strojů jak shodit kila a odlepit se od palubovky aspoň padesát cm.

Napsat komentář