Před několika měsíci francouzská firma Zapata Racing představila světu létající skateboard Flyboard Air – jedno z nejmenších zařízení na světě schopné udržet člověka ve vzduchu.
foto: Zapata Racing
Zapata Racing nyní přechází pod křídla americké Implant Sciences, která chce Flyboard Air nabízet především bezpečnostním a záchranným složkám.
Zapata Racing založil francouzský extrémní sportovec a vynálezce Frank Zapata. Firma je známá především jako výrobce speciálních vodních vznášedel Flyboard, které pomocí silných proudů vody vynášejí odvážlivce nad vodní hladinu.
Francouz se ale rozhodl obejít vodní trysky a vytvořit skutečný létající skateboard. Po čtyřech letech vývoje Zapata na jaře letošního roku představil “antigravitační” skateboard Flyboard Air. Jedná se o kompaktní létající zařízení schopné pomocí čtyř malých, ale extrémně výkonných tryskových motorů (4×184 kW) vynést do vzduchu dospělého člověka.
Unikátní je důmyslný letový software, který řídí pohyblivé tryskové motory a udržuje Flyboard Air ve stabilní poloze.
Motory jsou samozřejmě extrémně náročné na palivo. Současné prototypy proto vyžadují, aby pilot měl na zádech palivovou nádrž – i tak ale skateboard vydrží ve vzduchu maximálně deset minut.
Provozně nasaditelné létající skateboardy Flyboard Air získají jen menší integrované nádrže, s kterými vydrží ve vzduchu pouze jednotky minut. Uvažuje se však o vývoji speciálních odvozených létajících prostředcích, které mohou mít větší nádrž a výdrž ve vzduchu – o tom ale až dále v článku.
I když současné prototypy dokáží létat rychlostí 80 km/h, budoucí sériové z důvodu bezpečnosti dostanou “omezovač” rychlosti.
Problémem všech podobných létajících strojů není technologie, ale právní předpisy regulující letecký provoz. Letecké předpisy jsou v současné době jen stěží připravené na provoz dronů, natož na létající “antigravitační” tryskové skateboardy.
O Flyboard Air a vůbec celou firmu Zapata Racing projevila zájem americká firma Implant Sciences, která vyrábí zařízení na detekce drog a výbušnin. Americká firma plánuje Flyboard Air nabízet pro “nekomerční” provoz – především pro potřeby bezpečnostních a záchranných složek, nebo pro speciální aplikace v průmyslu. V dohledné době je vyloučeno (kvůli předpisům) nasazení Flyboard Air v běžném komerčním provozu.
To však není vše. Implant Sciences plánuje použít klíčové technologie Flyboard Air – tedy mechanismus tryskových motorů a letového software, a na jejím základě postavit zcela novou rodinu osobních létajících strojů.
Návrhy počítají s tryskovou motorkou, létajícími nosítky nebo speciální velkou plošinou pro pracovníky v průmyslu, vhodnou například ke kontrole větrných elektráren nebo ropných plošin.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
X-57 Maxwell – Experimentální elektrický letoun od NASA
V Číně vymysleli dron pro osobní přepravu, míří na testy do USA
Podobné technologie mohou být extrémně zajímavé pro armádu. Malé létající skateboardy lze převážet ve vojenských autech. V případě potřeby se pomocí Flyboard Air dokáží vojáci dostat na vrcholky hor a kopců, na jakýkoliv výškový dům ve městě nebo prostě “přeskočit” údolí.
Zapata Racing však není jediná firma vyvíjející novou generaci osobních létacích strojů. Například kanadský vynálezce v roce 2015 otestoval elektrický dron Omni Hoverboard, který je schopen unést jednoho člověka. Nicméně baterie poskytují energii pouze na let dlouhý 90 sekund.
Není žádným problémem(tedy kromě financí) si to
Není žádným problémem(tedy kromě financí) si to postavit sám. Pokud je tedy někdo šikovným a technicky zdatným…
Z tohoto vynálezu nadšený
Z tohoto vynálezu nadšený nejsem. Nakonec budou všichni nešťastní. Hluk, zápach, aerodynamický efekt. Ti lidé, kteří to budou provozovat, samozřejmě že kvůli adrenalinu, budou nebezpeční sobe i svému okolí. Měli bychom využít čas, který máme k životu, nějak smysluplně.
Předpisy neřešit a
Předpisy neřešit a vrhnout na trh nějakou verzi malé létající motorky za rozumnou cenu kolem 300000 Kč. Úřady se holt pak budou muset přizpůsobit, protože lidé si to vydupou.
Vzhledem k tomu, že to čtu
Vzhledem k tomu, že to čtu na hybrid.cz očekávám informaci o tom jaké to má emise! Až to bude mít každý druhý na zahradě, příjde úředník a začne řešit STK a emise podobně jako u zahradních sekaček.
Se sekačkama se na STK
Se sekačkama se na STK chodit nebude.
Já si rovnou koupil baterkovou a mám klid a ticho.
Věta „Skoč mě pro pivo“
Věta „Skoč mě pro pivo“ dostala nový rozměr.
Letajici auta videt brzy na
Letajici auta videt brzy na obzoru ja
Ale vo veľkom sa
Ale vo veľkom sa nerozšíria práve kvôli vysokej spotrebe.
Proboha co je to za
Proboha co je to za výrok?
To je jako kdybyste v době ukázky prototypu auta říkal těm vynálezcům
že se to nerozšíří pretože to má vysokou spotřebu! Asi těžko si v té době představovali, že bude na světě milióny aut.
Stejně tak je nesmyslné vaše prohlášení.
Nevíte co bude za 10 let, natož co bude za 50 let.
Podle mne jisté je jen jedno. Že se létat bude. To jestli to bude vypadat jako tuhle stroje, jestli to bude pohánět tryskovy, proudovy, nebo elektrický motor už je jedno.
Navíc jim je určitě tedv ttuhle chvíli jedno jakou to má spotřebu. Tu teď vůbec neřeší, protože řeší hlavně to aby se to udrželo ve vzduchu co nejdéle.
Pochop, že drtivá
Pochop, že drtivá většína lidí nedokáže hledět dál, než co za šlichtu si zítra vyberou v práci na meníčko. Lidi jako „Tom“ si tento hoverboard pořídí a uvěří že může fungovat až bude na něj v Tescu 50% akce ve výprodeji. Pak teprve uvěří, že by něco takového vlastně mohlo fungovat.
Výkon 4*184 kW. To znamená
Výkon 4*184 kW. To znamená spotrebu benzínu minimálne 1,4 litra za minútu. Pre jednu osobu. To by sa rafinérky tešili. To by im išli kšefty.
Kde se píše, že jde o
Kde se píše, že jde o benzín?
Zcela určitě tam bude jako
Zcela určitě tam bude jako palivo použitý kerosin, tj. letecký benzín, nebo podobná pohonná hmota.
Půjde to určitě udělat i
Půjde to určitě udělat i na zkapalněný metan.
Čili na prdy? 🙂
Čili na prdy? 🙂
Jo, v podstatě 😀
Jo, v podstatě 😀
Solar impulse má taky 4
Solar impulse má taky 4 motory – každý 21kW – takže 7x méně.
Jen tak pro porovnání – prototyp Ju87 – štuka měl výkon 525hp(400kW)
Panzer IV – 220 kW
Tiger I – 515kW
To by mě zajímalo na co má ta legrace celkový výkon skoro 600kW
Hádám, že to je
Hádám, že to je maximální teoretický výkon, který se v daném okamžiku v podstatě nikdy nepoužívá, maximálně k balancování (vektorování), aby z toho člověk nesletěl.
Josef: A hele, tak ty jsi
Josef: A hele, tak ty jsi ještě daleko a daleko víc mimo reál, než jsem ci vůbec představoval. Věřit takovým kravinám a ještě spekulovat nad nějakým výkonem, když je to celé nesmysl, to může opravdu jen bambula.