Americký výrobce baterií A123 Systems zbankrotoval

Jan Horčík - 17 Říjen 2012

Už začátkem června 2012 americký výrobce pokročilých baterií A123 Systems varoval své investory, že mu zbývají finance na pět měsíců fungování. Ukázalo se to jako víc než přesný odhad: firma aktuálně ohlásila bankrot. Její výrobu v oblasti automotive odkoupí Johnson Controls.auto A123 Systems lithiové baterie

Společnost A123 Systems prodávala baterie pro nejrůznější použití. Vynikaly nízkou hmotností a dlouhou životností. Teď se o tyto produkty "postará" Johnson Controls.
foto: A123 System

Společnost A123 Systems založili v roce 2001 Dr. Yet-Ming Chiang, Dr. Bart Riley a Ric Fulop. Svou technologii lithium-železo-fosfátových baterií pojmenovaných Nanophosphate vyvinuli už dříve na MIT. Už na samém počátku začínala firma díky $100 000 grantu DOE (americké Ministerstvo energetiky). V roce 2006 obdržela $7,5 mil. od organizace United States Advanced Battery Consortium.

Nakonec v roce 2009 získala firma grant v hodnotě $249 mil.. Ani díky těmto penězům, ani díky zákazníkům typu Fisker Automotive, však nedokázala přežít v silné konkurenci ostatních hráčů jako jsou především čínští výrobci, ale také např. Saft, Gaia či Johnson Controls.

Právě poslední jmenovaná firma přebírá veškerou výrobu A123 Systems v oblasti automobilového průmyslu. To znamená technologie, produkty, kontakty na zákazníky, výrobní závody ve městech Romulus a Livonia v Michiganu, USA, v Číně, i podíl ve firmě Shanghai Advanced Traction Battery Systems. Celková hodnota je $125 mil.

Někteří dokonce spekulují, že šlo ze strany Johson Controls o vychytralý dlouhodobý tlak na převzetí konkurenční společnosti. Faktem je, že A123 Systems úspěšně prodávala své baterie po celém světě, a to jak pro využití v energetice, automobilovém průmyslu, tak např. i modelářství.

“Byly dražší, ale měly hodně cyklů a nízkou hmotnost,” komentoval produkty A123 Systems , předseda . A dodal, že sami tyto baterie na několika projektech vyzkoušeli. Zároveň ale doplnil, že čínská produkce jejich kvalitu téměř dotáhla, ale může konkurovat výrazně nižší cenou.

Další smutné potvrzení toho, že v se dnes zřejmě jiné než prémiové či luxusní strojírenské výrobky (typu elektromobiů Tesla Motors) prostě vyrábět nevyplatí.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Je to škoda, ale žádné překvapení. O problémech A123 se špitá už několik měsíců, ne-li nějaký ten rok. Z velké části si za to ale mohou sami. Než se rozhoupali k tomu, produkovat kromě malých válcových článků také velké prizmatické pro potřeby EV, byli převálcováni v lowendu a střední třídě čínskými lifepo4 a v highendu zase NMC od zavedených baterkářských výrobců. Fiasko s vadnou sérií článků pro Fisker byl už jen poslední hřebík do rakve.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zacinam mit podezreni, jestli v tom vsem vazne nemaji prsty nejaci ti sejkove. Uz jsme za poslednich 5 let cetli o desitkach revolucnich bateriich, ale zda se mi zvlastni, ze se nechytla ani jedna! Neverim v konspirace, svetu ovladanem zidy nebo templari, ale to uz je vazne divny! Svet je posledni dobou skoupej na revoluce. :-(

možná také souvisí s
http://www.technologyreview.com/news/429422/too-many-battery-factories-too-few-electric-cars/ a pokud Fisker nárokoval u A123 náhradu škod za svolávací akci 239 Karm viz http://www.hybrid.cz/fisker-svolava-239-plug-hybridu-karma firmě rozhodně finančně neprospělo ...


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil