Americká vláda financuje vývoj elektrických vozidel

Americké ministerstvo energetiky rozdělilo 55 milionů dolarů (1,08 miliardy Kč) na podporu technologií snižující energetickou spotřebu motorových vozidel. Většinu peněz získají projekty zaměřující se na výzkum a vývoj technologií pro elektrická vozidla.

Americká vláda má zájem zbavit se závislosti na fosilních palivech.
foto: Department of Energy

Celkově 31 projektů dosáhne na americké vládní peníze. Z toho 19 projektů je změřeno na splnění cílů vytyčených v programu EV Everywhere Grand Challenge – do roku 2022 vytvořit naprosto konkurenceschopné (cenou i výkony) elektrické osobní vozidlo.

Zbývající projekty se soustředí na zvyšování efektivity spalovacích motorů a snižování emisí. Nejrůznější laboratoře a firmy budou vyvíjet účinnější způsoby spalování paliva, možnost spalování v motoru více druhů paliv (např. benzín/nafta) nebo nová maziva.

Významnou část, více než deset milionů dolarů, získaly tři projekty na vývoj nových lehkých materiálů použitelných pro konstrukci automobilu. Americká vláda podpořila vývoj nové generace hliníkových slitin nebo kompozitních materiálů.

Devět firem vyvíjející bateriové technologie získá podporu 11 milionů dolarů. Cílem je najít nové technologie zlepšující nebo nahrazující současné li-ion baterie.

Perspektivní se zdají například baterie lithium-síra nebo lithium-vzduch. Cílem je najít také nové materiály pro výrobu katody v klasické li-ion baterií.

„Investice do příští generace automobilových technologií posílí ještě více naší ekonomiku a povedou k palivově efektivnější a energeticky čisté budoucnosti,“ říká ministr energetiky Ernest Moniz.

„Zlepšení efektivity vozidel je nástrojem k vytvoření dopravního odvětví 21. století, které vytváří pracovní místa a chrání budoucí generace od škodlivých emisí oxidu uhličitého.“

O šetřivé a úsporné automobilové technologie se také zajímá americké ministerstvo obrany, které denně spotřebuje neuvěřitelných 48 milionů litrů paliva.

Vojáky nestojí peníze pouze nákup paliva, ale také skladování nebo ostraha. Každé snížení spotřeby tak významně šetří peníze.

Ministerstvo obrany do programu vložilo 3,7 milionů dolarů. Podporu získají firmy vyvíjející lepší baterie, spalovací motory s nižším třením a vyšší životností nebo nové pláště s nižším valivým odporem.

„Partnerství s ministerstvem energetiky urychlí výzkum a vývoj špičkových technologií, které posílí naší vojenskou, ekonomickou a energetickou bezpečnost,“ říká Paul Rogers ředitel armádního centra pro vývoj pokročilých automobilových technologií TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center).

29 Comments on “Americká vláda financuje vývoj elektrických vozidel”

  1. Když naposledy něco
    Když naposledy něco takového US vláda udělala, peníze zmizely v černé díře (automobilky rozebraly) a výsledek nula.
    Toyota se naštvala, že je k projektu nikdo nepozval a vyrobila Prius.
    Kupodivu řešení obvykle přichází odjinud, než se očekává. Naštěstí.

  2. Citace „Investice do
    Citace „Investice do příští generace automobilových technologií posílí ještě více naší ekonomiku a povedou k palivově efektivnější a energeticky čisté budoucnosti.“ by mi ještě před několika lety připadala od amerického ministra energetiky jako čirá utopie. Doufám, že jim to vydrží a že nebude někdo zase rychle otáčet kormidlem zpátky. 🙂

      1. V 96 se jim to podařilo,
        V 96 se jim to podařilo, ale naštěstí se objevil vizionář Elon Musk, který vlastním kapitálem rozjel elektromobilitu. Tesla je milník v novodobé historii začátku elektromobilů.
        Na History Channelu běžel několikadílný dokument o lidech, kteří za půlstoletí „vybudovali“ Ameriku. Jedná se o Men Who Built America. Doporučuji si na tento dokument udělat chvilku. Na internetu se dají díly najít.

        1. V 96. se nepodařilo nic.
          V 96. se nepodařilo nic. Konkurenceschopný elektromobil se prostě na olověných akumulátorech ani na NiCD/NiMH udělat nedal a nebýt politického tlaku na automobilky, tak by se o to ani nikdo nepokoušel. Teprve teď to s posledními generacemi lithiových článků začíná pomalu dávat smysl a na skutečnou revoluci bude ještě potřeba nějaká další.

          1. Já si pamatuji na
            Já si pamatuji na elektromobil od GM. Myslím, že se jmenoval EV 1. Měl prý docela velké šance a potom jej z nějakého důvodu začali stahovat a likvidovat. Dokonce byl o tom natočen dokument Who killed the electric car? Dobrý dokument. Ovšem otázkou je, jestli EV 1 fakt tak dobrý byl. Podle těch lidí v tom dokumentu fakt byl. GM je odsoudil, asi proto, že by se připravil o další získy. Zkrátka pohřbený projekt.

            1. Přesně! Anonym by si měl
              Přesně! Anonym by si měl doplnit informace co bylo v 96 okolo elektromobilů.

              info převzaté z webu: w ww.electroauto.cz/gm.html

              „Díky dobře navrženému elektropohonu, bateriím a hlavně kompozitové karoserii s hliníkovým rámem vznikl Elektromobil, který neměl ve světě obdoby.Zatímco ostatní zúčastněné automobilky Honda a Toyota použily na svých modelech HONDA EV Plus Toyota RAV4EV ověřené metody přestavby seriové karoserie na elektrický pohon, tak GM vyvinula zcela novou platformu elektromobilu postavenou ze směsi plastů,skla a hliníku.

              První generace EV1 rok 1996 (model 1997) používala olověné baterie od firmy Delco. Druhá generace EV1 v roce 1999 již byla vybavena bateriemi Ni-MH od dceřinné společnosti GM Ovonic Batteries.
              Modely 1. generace s původními bateriemi ujely 90 – 100km na jedno nabití, upgradované vozy
              1. generace s bateriemi Panasonic ujely 120-150km a vozy
              2. generace s novými Ni-MH akumulátory dojely až 250km na jedno nabití.“

                1. Vymyslet perpetuum mobile?
                  Vymyslet perpetuum mobile? Nebo jak jinak chcete se srovnatelně těžkým autem ujet o 50% delší vzdálenost na stejné množství energie při srovnatelném stylu jízdy? A to nepočítám takové „drobnosti“, jako účinnost moderních akumulátorů v porovnání s NiMH neřkuli olovem a účinnosti řízení trakce a rekuperace díky výkonnějším čipům co jsou dnes k dispozici.

                2. A proč by to auto muselo
                  A proč by to auto muselo být srovnatelně těžké? Odstraňte 400+ kilo mrtvé váhy ocelového plechu a nehraďte je hliníkem na podvozek a uhlíkovými kompozity na kastli (jako i3). Protože pak bude auto lehčí, tak potřebujete slabší (menší a lehčí) motor, brzdy, … a auto bude ještě lehčí. Udělejte to auto tak, aby mělo dobrou aerodynamiku a malý valivý odpor pneumatik (ten je taky přímo úměrný hmotnosti).
                  Pak je možné se i s benzíňákem, který vypadá skoro stejně jako ostatní, dostat se se spotřebou pod 2L/100 km.

                3. Sorry, ale já jsem reagoval
                  Sorry, ale já jsem reagoval na zavádějící údaj o tom, že GM EV1 ujede na 26kWh akumulátor o 60% víc, než současný Nissan Leaf nebo BMW i3 se srovnatelnou hmotností (Leaf je o něco těžší, i3 mírně lehčí) s jenom o 1kWh menším akumulátorem (ale za to s lepší účinností).

                4. Ale to je přesně ono,
                  Ale to je přesně ono, dejte si vedle sebe EV1 a VW XL1. Uvidíte jak jsou si podobné. XL1 má kombinovanou spotřebu 1 l/100km.

                5. Ne, to je právě úplně
                  Ne, to je právě úplně něco jiného. XL1 je plug-in hybrid a ta kombinovaná spotřeba je podvod, protože se vůbec nezapočítávají km ujeté čistě na elektřinu. Klidně můžete mít spotřebu 0 l/100km, když budete každých 50km dobíjet. Čistě na spalovák bych odhadoval spotřebu tak ke 3 litrům, což není žádný zázrak na to, že je to malý lehký a slabý diselhybrid. S mým prvním autem (Renault 5 GTD) z roku 1986 se dalo s lehkou nohou jezdit za 4l nafty a to bylo normální lidové auto pro 5 lidí.

            2. Proč je potřeba to
              Proč je potřeba to opakovat po 151? EV1 byl bezesporu zajímavý automobil (pro nadšence) a nejeden sběratel by ho chtěl mít v garáži, ALE zkrátka měl přesně ty stejné problémy, co zákonitě musely mít všechny elektromobily z té doby a to malý dojezd, vysoká pořizovací cena a krátká životnost tehdy dostupných akumulátorů. Vezměte to logicky, kdyby takové auto šlo vyrobit, prodávat a vydělávat na něm, tak by se automobilky po celém světě rvaly o to, aby to mohly dělat. To je zákon trhu. Ale chápu, že pro mnoho lidí je lákavější věřit fantasmagoriím a teoriím spiknutí, než zjevným logickým důvodům.

              1. Asi verim tem
                Asi verim tem fantasmagoriim. Tesla ukazuje, ze jde vyrobit funkcni a pouzitelny elektromobil. Nevsiml jsem si, ze by nejaka velka automobilka uvedla na trh neco podobneho a to maji jine zazemi jako Tesla. Az teprve co Tesla prorazila a uvedla funkci elektoauto tak zacinaji jine velke automobilky „vyrabet elektromobily“.
                Opravdu by dnes automobilky zacaly vyvoj elektromobilu pokud by Tesla neprodavala svuj elektromobil?
                Svetem vladnou penize a pokud bych mel akcie nacpane od tezby, zpracovani, prododeje paliv pres automobilovy prumysl a s nim spojeny vyvoj prodej a nasledne opravy tak ti 100% garantuji, ze jako akcionar bych se sakra snazil, aby se zadne elekroauta na trhu neobjevily.
                Staci se podivat do historie, ktera se vzdy opakuje.

                1. A Nissan Leaf, Mitsubishi
                  A Nissan Leaf, Mitsubishi iMiev, BMW i3 a další jsou podle vás co? Ty vznikaly dříve nebo nejpozději souběžně s modelem S a z pohledu masovosti jsou pro penetraci EV mezi lidi daleko důležitější než highendová Tesla. A svým způsobem to jsou taky průkopníci, kteří to neměli ani zapotřebí, protože prodávají se slušným ziskem miliony svých aut ročně, takže pár tisíc Tesel pro ně zatím nepředstavuje naprosto žádnou konkurenci. Ten správný čas pro EV přichází teprve teď a buďte klidný, že ty posmívané velké automobilky na trend zareaguje velmi pružně.

                2. A který z těch
                  A který z těch elektromobilů byl uveden před Teslou a dosahoval podobných parametrů? Není to spíše o tom, že některé automobilky začaly reagovat právě na tu Teslu, když zjistili, že by o elektromobil mohl být zájem?
                  Pro upřesnění Tesla začínala modelem roadster s celkem slušným dojezdem.

                3. Záměrně jsem psal Model
                  Záměrně jsem psal Model S, protože Roadster je při vší úctě pořád spíš malosériová „přestavba“ určená pro hodně specifický segment uživatelů. Takže ano, Leaf nebo iMiev byly uvedeny dokonce pár let před Teslou (a i3 zhruba ve stejnou dobu) a parametry ve smyslu účinnost nebo dojezd na kWh je rozhodně srovnatelný. Absolutní parametry srovnávat nelze, když jde o auta z naprosto rozdílných cenových tříd, ale doufám, že nepodezíráte Nissan nebo BMW, že by nedokázaly nacpat 4x tolik článků do nějaké svojí limuzíny a udělat auto dojezdem i výkonem srovnatelné s Teslou, samozřejmě i s podobnou cenovkou?

                4. No pokud bych vás doslova
                  No pokud bych vás doslova chytl za slovo, tak ne nedokázali, pokud by tedy nepřešli na 18650. Pokud bych vzal krabici modelu S a do ní začal skládat články Samsung-SDI(BMW) nebo pytlíky NEC(Nissan), tak mi dojde místo někde u 50-60kWh a takovýto pack bude vážit zhruba stejně jako originál 85kWh od Tesly.

                  Platí to i opačně, pokud by BMW u i3 do stávající krabice naskládala upravené moduly od Tesly s 12Wh články 18650, pak při zachování hmotnosti lze cca naložit cca 30kWh a při toleranci nárůstu hmotnosti je v krabici místo odhadem až na 35-38kWh.

                5. Doufám, že vy také
                  Doufám, že vy také nepodezíráte BMW či Nissan, že by nedokázali vyrobit akumulátor z 18650 článků, když budou chtít 😉

                6. A proc teda BMW a Nissan ty
                  A proc teda BMW a Nissan ty clanky nepouzivaji, kdyz muzou?

                7. A proč Tesla nepoužívá
                  A proč Tesla nepoužívá jiné, když může? Prostě se rozhodli používat ploché, stejně jako všechny ostatní firmy kromě Tesly, a tak je používají.

                8. Treba proto, protoze pouziva
                  Treba proto, protoze pouziva parametrove lepsi baterie jak BMW a Nissan?

                9. Což není pravda. Obě
                  Což není pravda. Obě řešení mají své výhody a nevýhody. Ostatně i články z Tesla gigatovárny budou mít větší rozměry.

                10. Tesla jiné
                  Tesla jiné články(konkrétně jinou velikost/tvar) použít nemohla a stále nemůže pokud chce instalovat do vozů takovouto kapacitu/dojezd. Kdyby existovaly vysokokapacitní články se stejnou volumetrickou hustotou energie, tak by je hádám Tesla vzala všemi deseti a na 18650 by asi i ráda zapomněla. Ostatně to potvrzuje i ohlášený program pro gigafactory – nové články budou jen o 10-15% rozměrově větší něž 18650 což i při pouhém zachování stávající volumetrické hustoty je pro 50kWh+ packy velké plus.

                  Mě spíš zajímá opačná otázka, proč se ostatní drží tak při zemi? Znova se opakuji, ale to i3 opravdu i bez 18650 mohlo klidně mít naloženo 28-30kWh.

                  Z konspirací 😉 mě napadá tajná dohoda, s cílem vyhnout se technologické a s tím spojené finanční válce při navyšování kapacity – když nám valná většina populace stále baští, že všechny současné baterky jsou mizerné a k tomu ještě drahé?

                11. Když vy se na to díváte
                  Když vy se na to díváte prismatem toho, co je na trhu teď. Ale ta auta se začala vyvíjet někdy před pěti lety nejpozději a už tehdy museli být rozhodnutí co použít a při tom neriskovat. Velká automobilka si nemůže dovolit to, co dělá třeba Zero, že každý rok uvádí inovované modely s mnohem větším dojezdem i výkonem. Tesla si vyvinula systém z tisíců 18650 článků v vlastně z nouze v době roadsteru. A jelikož se osvědčil, není překvapením, že se ho drží. Taky má nasmlouvané nějaké objemy s Panasonicem.

                12. Proto to chytnutí za slovo
                  Proto to chytnutí za slovo 🙂 Právě že přejít na 18650 nebo jakýkoliv jiný tvar článků je pro jakoukoliv větší automobilku technologicky naprosto marginální problém.

                  Mne by spíše zajímalo co stojí za tím, že BMW i3 má tak „malou“ kapacitu, když v podstatě ve všech ohledech je to auto technicky zpracováno špičkově (jmenovitě třeba použitý HESM motor). Sice je pravda, že použité články Samsung-SDI jsou na druhou naprosto nezničitelné. Cena v tom nebude, protože kdyby se vykašlali na CFRP a auto bylo „jen“ z hliníku pak by se na těch dalších 10 kWh ušetřilo. A i kdyby bylo to auto o 200tis dražší tak by se určitě také prodalo.

                13. Myslím, že tohle teď
                  Myslím, že tohle teď řeší na poradách v BMW dost intenzivně 😉 Moje teorie je, že chtěli hlavně udělat hezkou hračku z highend materiálů, kterou budou moci ukazovat na výstavách a samotné je překvapil obrovský prodejní úspěch.

Napsat komentář