Elektrické kolo na vodíkové palivové články? Neslýchané, ale ne nemožné! Skupina francouzských firem vytvořila elektrické kolo Alter Bike, které kombinuje li-ion baterie a palivové články. Dámy a pánové, udělejte si v batohu místo pro kazety s vodíkem!
foto: Ventec
Ač se to na první pohled nemusí zdát, kolo na vodík je technologicky schůdnější než vodíkové auto. Auto potřebuje velké na vodík a také velké stanice, kde může vodík doplnit. Problém je skladování, výroba a distribuce vodíku. Vše je drahé, technologický náročné a zdlouhavé.
Na druhou stranu kolo (případně motorka) na palivové články, jak ukazuje projekt Alter Bike, je na potřebnou infrastrukturu mnohem méně náročné a i z hlediska logistiky přívětivější.
foto: Ventec
Alter Bike využívá malé plastové kazety s vodíkem. Kazety nemusíte doplňovat na velkých čerpacích stanicích, ale prostě si je koupíte v obchodě. Navíc, kazety jsou lehce přepravitelné a distribuovatelné. Vše se tak zásadním způsobem zlevňuje, zjednodušuje a zrychluje.
Kolo Alter Bike je společným výrobkem francouzského výrobce jízdních kol Cycleurope, který vlastní značky jako Gitane nebo Bianchi. Vodíkovou a elektrickou výzbroj kola má na svědomí Pragma Industries (palivové články) a Ventec (li-ion baterie).
video: YouTube
„Jsme přesvědčení, že kombinace palivových článků a lithiové baterie nabízí to nejlepší z obou technologií: výkon a dojezd, a toto kolo je důkazem,“ řekl Cedric Loubiat technický ředitel Ventec. „Ve spolupráci s firmami Cycleurope a Pragma, jsme v rekordním čase navrhli a sestavili tento složitý a velmi inovativní prototyp.“
Firmy přistupují k projektu komplexně. Kromě samotného kola se snaží vytvořit i vodíkovou infrastrukturu pro kola. Například jejich kazety jsou z recyklovatelného plastu. Použité vodíkové kazety tak lze jednoduše vyhodit do příslušné popelnice.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
TEST: elektrická skládačka AGOGS LowStep
Alter Bike je vlastně hybridní vodíko-elektrický dopravní prostředek. Ostatně stejný koncept vodíkového hybridu chce uplatnit Toyota u vozidla FCV-R. Jde o náznak hybridní vodíko-elektrické budoucnosti?
Kolo již bylo představeno v polovině letošního roku, ale zatím nejsou k dispozici žádné technické údaje – hmotnost, výkon a především dojezd. Budeme si muset počkat do příštího roku, kdy je plánována sériová výroba kola Alter Bike.
Zaujatost v technice není
Zaujatost v technice není dobrá. Vypadá to, že palivové články dávno umí, ale že byly v šuplíku – tedy utajované. Je to přesně jako v těch povídačkách o tom, že vše je dávno vynalezené. Není dobré zde prezentovat jen jedno technické řešení od jednoho výrobce. například systém Linde-H2-Bike je hezký a určite odborníci na plyn jako je Linde nebudou nabízet vodík v nějakém tetrapaku jako mlíko…. Ono to chce trochu více hledat, co je k diposisi volně pro veřejnost a jinak dobrý server Hybrid trochu povýšit na vyšší úroveň než tohle…..
Před třemi lety jsem
Před třemi lety jsem testoval vodikove elektorkolo malymi bombičkami, trochu mi vadilo jak to za jízdy syčí.
Je fajn, že tu promenádu okolo moře ve videu tak pěkně projel, ale jinak je toto pochopitelně utopistická legrace.
Jestli tomu dobře rozumím,
Jestli tomu dobře rozumím, tak ten palivový článek permanentně nabíjí baterii? Protože palivový článek této velikosti by těžko měl výkon na utáhnutí kola.
ano to jste pochopil bohu
ano to jste pochopil bohu díky správně.
Jste hodnej, děkuju vám.
Jste hodnej, děkuju vám.
Pro auta tento pohon nebude
Pro auta tento pohon nebude nikdy zajímavý protože neobsahuje kouzelnou ropu, užasnou převodovku a super výkonný sportovní motor.:o)
Tak ta převodovka není
Tak ta převodovka není problém a výkonný elektromotor taktéž jen s tou fosílijí nevim nevim .
Není na to kupovat si
Není na to kupovat si kazety ve kterých je nejrozšířenější prvek ve vesmíru. Dejte k tomu domácí plničku kazet a je po starostech s distribucí. A co prázdné kazety? Ty se budou měnit za plné nebo se budou válet kolem cyklostezek? Recyklovatelný plast nic moc neřeší, když to nebude nikdo recyklovat a nebude motivace kazety vracet.
Hezké, čekám cenu někde
Hezké, čekám cenu někde nad 100 tisíc Kč.