Rychlejší Model S díky updatu softwaruTESLA
Rychlejší Model S díky updatu softwaru
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročněBYZNYS
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročně
Autobusy na CNG: milionové úsporyBYZNYS
Autobusy na CNG: milionové úspory
VIDEO: Jak postavit elektromotorku za rokMOTO
VIDEO: Jak postavit elektromotorku za rok

Akumulace elektřiny – srovnání výrobků

redakce - 31 Srpen 2015

V červnu proběhl v rámci mnichovského veletrhu Intersolar také sesterský veletrh EES zabývající se stále žádanějším tématem akumulace energie. Že se jedná o velmi aktuální téma bylo vidět i z počtu vystavovatelů, kterých nebylo o mnoho méně než těch zabývajících se .Domácí baterie Tesla Powerwall jsou vedle elektromobilů dalším produktem společnosti Tesla Motors.

Domácí baterie Tesla Powerwall jsou vedle elektromobilů dalším produktem společnosti Tesla Motors.
foto: Tesla Motors

Autor: David Mužík
Autor je spolupracovníkem redakce a zároveň působí ve společnosti Fitcraft Energy.

Dík veletrhu Intersolar a doprovodnému EES jsme si uvědomili jak velký je rozdíl v tomto odvětví mezi českým a zahraničním trhem. Důvodů je několik, od rozdílně nastavených státních subvencí přes kupní sílu až po úroveň ekologického povědomí.

Abychom tento handicap pomohli alespoň trochu vyrovnat, rozhodli jsme se dát dohromady přehled několika zařízení, která jsou dnes na evropském trhu k dispozici. V přehledné tabulce porovnáme kapacitu, životnost, cenu a další parametry.

Upřesníme také, jak některé údaje správně číst. Nečekejte však žádný kompletní seznam, protože ten by musel být o dost delší. Elektrická akumulační zařízení dnes totiž vyrábí celá řada renomovaných výrobců.

Pionýři

Stejně jako každý nově se rozvíjející obor je i akumulace energie zajímavá pro celou řadu domácích kutilů a chytrých hlav.

Rozhodně máme v úctě jejich mravenčí práci a ceníme si nasazení, se kterým se pouštějí do experimentování a skládání ostrovních systémů a akumulačních zařízení na koleně.

Jejich přínos oboru je nesporný. V našem článku jsme se však zaměřili na komplexní řešení, která jsou nabízena už jako hotové a sériově vyráběné produkty.

Co je všechno potřeba?

Pro vytvoření ostrovního či hybridního systému je zapotřebí krom zdroje energie, např. solárních panelů a baterií také řada dalších elektronických zařízení, která uvádí celý systém do chodu, regulují a řídí jeho korektní fungování. Ať už se jedná o měniče, MPPT nebo třeba přepěťovou ochranu.

>>> ČÍST CELÝ ČLÁNEK <<<

 

Je to ekonomická sebevražda investovat do něčeho podobného. Při průměrné ceně 2,8Kč za kWh sakumprásk mám návratnost samotného solar panelu hodně přes 10 let. A to k němu musím připočítat regulátor, měnič a aku. Šílené.
Ale jsem rád za ty co si tento luxus mohou dovolit. Díky ním třeba ceny jednou brutálně spadnou. Stejně jak cena Tesla VI, která bude snad za cenu dnešní Oktávky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Blahopřeji k dobré ceně za elektřinu, máte průmyslový dotovaný velkoodběr z VVN?. My v domácnosti máme kolem 4,5Kč za kWh sakumprásk.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co to tady povídáte o dotované ceně? Jste spadnul z marsu a totálně nevíte která bije mám pocit. Když srovnáte dva podobné tarify třeba elektromobilitu tak to vypadá následovně: Občan platí za jistič 3x40 (aby mohl nabíjet teslu a něco mu zbylo pro byt) 213 měsíčně za jistič a 1,97 za kWh. Přitom podnikatel zaplatí měsíčně 493 a za kWh platí 2,09. Tak kdo tu koho dotuje? A že firma co ročně odebírá GWh elektřiny má smluvní cenu neznamená, že to někdo dotuje.

Mám sazbu D45d jako kolega níže. Chovám se ekologicky a topim elektrokotlem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A já mám v distribuční sazbě D45d s jističem 3x32A cenu 2,40Kč/kWh sakumprásk (včetně DPH). Mým dodavatelem je ČEZ Prodej, s.r.o.

Předpokládám, že jste toho dosáhl velkým odběrem. Já mám ročně cca 12MWh. Jak jste na tom vy?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Odběr zhruba srovnatelný - trochu větší. Jen jsem v distribuční oblasti EONu.
Když jsem před lety začínal jako energetický turista, tak mi rozdíly cen vydělaly každoročně na dobrou dovolenou. Je potřeba uzavírat smlouvy na dobu neurčitou (s výpovědní lhůtou 3 měsíce) a sledovat ceny na energetické kalkulačce ERU. A samozřejmě odebírat jen 1 druh energie (nemám a ani nechci zemní plyn) - jinak se člověk nedoplatí.
Nepotřebuji tak žádné revize plynových zařízení, revize komínů, nemám v domě otevřený oheň, žádné kyseliny z kondenzátů, žádné CO s možností otravy.

Jenom pro jistotu: počítám cenu 1kWh z celkového výpalného ČEZu poděleného spotřebou NT+VT.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ne, to je standartní cena i my to tak máme u d45D. A to ani elektřinou netopíme, jen potřebujeme nabíjet auta přes den. máme rožně cca 8MWh.

Obrázek uživatele Radovan

Já mám z článku nedobrý pocit, že bude velký problém sekat baterie jak Baťa cvičky. Tedy sekat půjdou, ale každý budoucí majitel bude muset mít řešení de facto na míru. Podobně jako když jsem vybíral FVE na střechu RD. A to rychlosti rozšíření nepřidá, spíše naopak.

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 34 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion....

Ano přesně toto je také závažný problém domácí baterie. Nehledě na to, že to někdo bude muset lidem zapojit a servisovat.

Proto už se děsím co zase za nebetyčnou kravinu vymyslí nová zelená úsporám na podporu FVE. Panely na střechu+měniče ano, ale dávat baterie do každé domácnosti v ČR je nebetyčné plýtvání (výjimku tvoří těch pár nešťastníků, kterým ani v 21. století nebyl schopen distributor zajistit bezpečné dodávky elektřiny). Nicméně očekávám, že hlavní cíl bude opět podpořit živnostníky a tedy s efektivitou a úsporami to nebude mít opět nic společného.

V článku (plné verzi) píšete:
"Pokud budeme nabíjet jednou za den, životnost 4000 cyklů znamená přes 11 let."
Ať počítám jak počítám, vychází mi NECELÝCH 11 let.
Jsou i ostatní vaše údaje tak přesné a objektivní?

Jenomže se tam také píše, i po 5000C to má pořád při vhodném zacházení 95%, Není to tak, že by to 11 let pracovalo a konec, ale spíše tak, že po 11 letech je potřeba začít uvažovat o výměně. Možná to bude fungovat ještě další 3 roky, možná i dalších 10. :-)

---

hariprasad

Pane hariprasade, to že ty články nechcípnou ze dne na den po jedenácti letech chápu a akceptuji.
Měl jsem na mysli něco jiného. Pokud mi někdo na rádoby odborném webu tvrdí, že je něco 'větší než' a ono je to ve skutečnosti 'menší než' mi připadá poněkud unapetitlich. Kdyby napsali 'cca 11 let' tak ani neceknu.
Dosti již této neplodné debaty.

Ale to je fakt celkem jedno, i s ohledem na přestupné roky chybí 17-18 dní a přitom nejde o žádný milník, jen o odhad garantované životnosti :-) Pravda je, že mě na webu zaměřeném na automobilismus štvalo "dobržďování". Z toho jsem se vždycky ubzdil. Ale už to přestalo. :-)

---

hariprasad

Obrázek uživatele PaRi

Bóóóže!

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články