Autosalon Ženeva 2012: Toyota FT-BhAUTO
Autosalon Ženeva 2012: Toyota FT-Bh
Škoda City Car - malé auto z ČeskaŠKODA
Škoda City Car - malé auto z Česka
Elektrický dálník se vyrábí v BrněVIDEO
Elektrický dálník se vyrábí v Brně
Test elektromobilu Peugeot iOnTEST
Test elektromobilu Peugeot iOn

Airbike - superlehké jízdní kolo z nylonu

Jan Horčík - 17 Březen 2011

Nylon je syntetické vlákno vyrobené z uhlí, vody a vzduchu. Evropská letecká společnost přichází s revolučním výrobním procesem, který umožňuje z nylonu tvrdého jako ocel vyrábět jednoduše a levně složité součátky. Svůj objev demonstrovala na superlehkém nazvaném Airbike.   
jizdní kola airbike EADS nylon ALM technologie

Nový revoluční výrobní proces se jmenuje Aditivní výroba vrstev (ALM). Umožňuje vyrábět hotové jednotlivé kusy produktů z velmi jemného kovového prachu (titanového, hliníkové, z nerezové oceli), nylonu nebo plastů tvrzených uhlíkovými vlákny.

Konceptuálně je tato technologie výroby podobná . Produkt je navržen v počítači a následně je jeho výroba realizována s pomocí procesu laserového spékání, které přidává tenké jednotlivé vrstvy vybraného materiálu.

"Airbike je fantastický příklad té nejlepší britské inovace. Tým EADS v Bristolu zahrnuje inženýri světové třídy, kteří dál posouvají hranice svou prací s nejmodernějšími současnými technologiemi. Věřím, že technologie ALM představuje posun paradigmatu," svěřil se Robin Southwell, vedoucí EADS UK.

S pomocí výrobní technologie ALM je možné manipulovat s jako je nylon, plasty z i kovy na molekulární úrovni. Díky tomu je možné vyrábět komponenty, které obstojí i při velmi náročném využití, např. v leteckém průmyslu.

Proti klasicky vyráběným komponentům jsou ty vyrobené s pomocí technologie ALM stejně pevné, ale až o 65 % lehčí. Inženýři očekávají, že tato výroby najde široké uplatnní v oblasti leteckého průmyslu, výroby motorů a strojírenství. Zjevné je tedy i uplatnění v oblasti , kde by ALM mohlo přispět k dalšímu snižování hmotnosti.

Podle některých studií totiž každý kilogram hmotnosti méně v dokáže ušetřit v průběhu života letadla až 3500 dolarů díky . Navíc tím výrazně klesají emise.

S pomocí ALM je možné vyrábět i produkty, které by klasickou cestou vůbec nebylo možné vyrobit. Navíc při této výrobě vzniká mnohem méně odpadních produktů a využívá se celkově mnohem méně materiálu.

Výrobní technologie ALM, která má velmi blízko k 3D tisku (viz. např. domácí 3D tiskárna Rep-Rap), je navíc neuvěřitelně flexibilní. Lze ji "zabalit" do podoby malé pece do kanceláře. Produkty tak mohou být vyráběny lokálně, právě tam kde jsou potřeba. Klidně i doma.

gizmag, EADS
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

skoda ze se tu nic nepise o celkove hmotnosti toho kola...
ale stejne bych si ho nekoupil, ten design je hrozny :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podobne technologie se jiz hodne dlouho pouzivaji, napriklad pri vyrobe prototypu v automobilovem prumyslu, napr. SLS (selective laser sintering). Sluselo by se dodat, ze tato technologie je velmi narocna na el. energii a tez produkuje znacne mnozstvi odpadniho materialu, tim padem je take velice draha a ekologicky nesetrna.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nylon se opravdu dnes používá na ledacos.Je smutné,že pokud dojdou zásoby uhlí tak jak nás media tímto scénářem krmí tak dojde i ke konci výroba nylonu a dalších umělých látek dnes běžně používaných nejen v průmyslu ale i v dománostech.

Obrázek uživatele Jan Horčík

V tiskové zprávě EADS se píše, že odpadního materiálu je naopak výrazně (až 10x méně). Fakt je, že o elektřině se raději nezmiňují.

---

šéfredaktor magazínů Hybrid.cz a Ekologické bydlení

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ano i ne:-)

nevim jak "ALM" ale u SLS je to nasledovne: Laser je obrovsky zrout energie, a energie potrebna k roztaveni sintrovaneho prasku je znacna. u levnych materialu (jako treba ABS, PP) se problem resi tak, ze nadoba s praskem se cela zahreje na teplotu blizkou tani, aby laser "nemel tolik prace". Cimz usetrime energii, ale vyhodime prasek, ktery castecne zdegraduje vlivem dlouhotrvajiciho tepla a uz nejde dale vyuzit. Takze logicky, but usetrim za material, nebo za energii. A tak to bude pravdepodobne i s tim nylonem, protoze ten take teplem degraduje.

Ale treba se samozrejme mylim, a tato "nova" technologie ALM je skutecne "revolucni". obavam se, ze tomu tak neni.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články