AF-M315E  - Nové ekologické palivo pro kosmické sondy

Jan Grohmann - 02 Září 2014

připravuje na rok 2015 vypuštění družice GPIM, která otestuje nové ekologické palivo. Jednosložkové palivo označované jako AF-M315E nahrazuje vysoce toxický hydrazin a dvousložková paliva (bipropelanty). Přitom poskytuje vyšší výkon na jednotku objemu.GPIM

Satelit GPIM na oběžné dráze.
foto: NASA

Misi GPIM připravuje tým odborníků z NASA STMD za spolupráce se soukromým průmyslem a americkým letectvem. Hlavním cílem projektu GPIM je odzkoušet ekologické a zdraví nezávadné nové raketové palivo AF-M315E.

Sonda GPIM se dostane do vesmíru jako přídavný náklad v nákladovém prostoru těžké rakety Falcon Heavy soukromé společnosti SpaceX (jíž mimochodem šéfuje , zakladatel ). Během dvouměsíční mise sonda otestuje palivo AF-M315E. K testování poslouží čtyři trysky o tahu 1 N a jedna tryska o tahu 22 N.

AF-M315E slibuje zásadním způsobem zjednodušit a zlevnit manipulaci s raketovým palivem. Výsledkem nebude jen pokles ceny, ale díky odstranění toxických paliv, také širší zapojení průmyslů nebo univerzit do konstrukce vesmírných sond.

Nevýhodou hydrazinu jsou jeho korozívní vlastnosti, které komplikují dlouhodobé uchovávání, a značná toxicita. NASA ročně při startech raket a zavádění satelitů na oběžnou dráhu přitom spotřebuje okolo 260 000 tun tohoto nebezpečného paliva.

Zeleně do vesmíru.
video: YouTube

Palivo AF-M315E vyvinuly vojenské laboratoře Air Force Research Laborator na letecké základně Edwards Air Force Bas v Kalifornii. Výrobce a hlavním dodavatelem je firma Ball Aerospace, rovněž z Kalifornie.

Vývoj paliva americkou armádou není náhodný. Americké letectvo US Air Force začalo palivo AF-M315E používat v řízených střelách vzduch-vzduch, které mají větší dolet a jsou rychlejší. Díky ekologické nezávadnosti paliva je pak manipulace se střelami výrazně jednoduší a levnější.

"Zelené palivo není jen velký pokrok z hlediska manipulace a bezpečnosti, ale je to také velmi výkonné palivo,“ říká Chris McLean, ředitel programu GIMP v Ball Aerospace. „Otevírají se vesmírné mise pro rozsáhlejší vědecké operace nebo mise s delším trváním.“

Podle McLeana AF-M315E poskytuje o 50 % větší výkon na jednotku objemu než hydrazinové palivo. AF-M315E má přitom větší hustotu, takže se ho vejde do palivové nádrže více. Plusem je také nižší bod tuhnutí, takže není zapotřebí spotřebovávat tolik energie na udržení vnitřního klimatu nádrže.

NASA
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pro chemicky orientované lidi uvádím že zmiňované palivo je roztok dusičnanu hydroxyl-amonného (hydroxylammonium nitrate).

Tato látka je pro raketový pohon teoreticky zajímavá už dlouho, jak pro kapalná tak pro tuhá paliva, bohužel praktický výzkum v této oblasti se moc nepublikuje...

Díky redakci za první vesmírný článek po dlouhé době který není uplně mimo. Jen bych ubral zelených keců, toto palivo je taky toxické a korozivní, i když asi míň než hydrazin.

Vzhledem k tomu, že se dusičnan amonný používá jako hnojivo, ale i jako výbušnina a hydroxylová skupina je běžná u zásad, tak bych si tipoval, že to možná bude mnohem méně agresivní než hydrazin (alespoň je to tak proklamované), ale toxické to bude a bude to také leptat. Rozhodně je to ale přínos.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No není divu, ono se to tak všude prezentuje jako ekologické palivo. Do čaje bych si to určitě nedal, ale vzhledem iontové povaze, lze předpokládat, že to nebude tolik těkavé jako hydrazin a ušetří to ochranné prostředky a dýchací cesty pracovníků.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?