900 km na jedno nabití v novém Nissanu Leaf? Jde to!

Nový Nissan Leaf má papírový dojezd 250 km. Ve Francii s ním ale nyní zvládli ujet 900 km. Jak? Využili speciální službu tamních drah.

Elektromobily Nissan Leaf naložené na autovlaku SNCF Auto/Train na cestě z Nice do Paříže
foto: Nisan

Automobilka Nissan společně s francouzskými drahami SNCF podnikla speciální jízdu flotily 20 nových elektromobilů Nissan Leaf. Vedla z Nice do Paříže, kde SNCF provozuje už od prosince 2012 speciální autovlak Auto/Train.

Papírově má sice nový Nissan Leaf dojezd 250 km, ale americká EPA jej „ocenila“ na reálných 170 km. Což nám na druhou stranu přijde poněkud podhodnocené, protože 170 km zvládne už i předchozí verze Leafu s 24kWh baterií.

Odhadujeme, že reálně nový Leaf zvládne s lehkou nohou v létě bez klimatizace ujet 200-220 km. Jak si vede v současném zimním počasí už bychom měli brzy sami vyzkoušet.

Zpět do Francie. Speciální vlak SNCF Auto/Train převeze ročně na 65 000 aut. Ve spolupráci s Nissanem vybudovaly francouzské dráhy a některá letiště také nabíjecí stanice, kde je možné Leafy (a jiné elektromobily) zdarma nabít.

SNCF a Nissan navíc uzavřeli dohodu, díky které mají majitelé Leafů nárok na jednu cestu autovlakem zcela zdarma a na všechny další z a do Paříže získají slevu 30 %.

Na každé z 12 stanic SNCF Auto/Train je navíc možné Leaf zdarma nabít v rychlonabíječce ještě před naložením na vlak. Služba Auto/Train dnes spojuje města Paříž, Nice, Avignon, Lyon, Biarritz, Marseille, Bordeaux, Narbonne, Fréjus-St Raphael, Toulon a Toulouse.

tisková zpráva

70 Comments on “900 km na jedno nabití v novém Nissanu Leaf? Jde to!”

  1. Nápad je to dobrý,
    Nápad je to dobrý, zejména na velmi dlouhé vzdálenosti, které by vzaly několik hodin cesty i po dálnici, navíc pokud vlak může jet rychlostí 160km/h, což některé nákladní podvozky zvládají, pak je cesta ještě urychlena. Problém toho je že se jedná o „zásobník,“ tedy LIFO přístup, to znamená že se vyplatí jen mezi dvěma body, aby byl systém použitelněší by ale vyžadovalo aby bylo možné auta nakládat a vykládat kdekoliv aniž by se muselo hnout s ostatními.

      1. Pokud budeme uvařovat
        Pokud budeme uvařovat centrum-centrum, nemuselo by to být tak jednoznačné, zejména pokud by se mělo jednat o elektromobily. Ano je tam dost dalších proměnných proto by měla být ta nakládka upravena tak aby byla co nejrychlejší, to by ale chtělo úpravy. nástupišť a byli bychom omezeni asi jen na ta první, která jsou snadno dostupná, většinou, autem. Ten nakládkový mechanismus by se asi musel podobat trochu vysokozdvižnému vozíku.

      2. Nemusí, ale pokud jde o
        Nemusí, ale pokud jde o velké vzdálenosti, tak si myslím, že ta úspora tam je. Měli by jste dělat občerstvovací zastávky, protáhnou dolní část zad (což já osobně dělám cca po 150-200 km) a pokud by šlo o elektromobily, tak i nabíjení. Já bych tuto službu uvítal u TIR, škoda, že už skončila RoLa u nás.

        1. Jneže rolu byste musel mít
          Jneže rolu byste musel mít u každého většího hraničního přechodu a nevím, jestli je to možné. Samozřejmě Ústí n/L, Ostarava, Cheb a Břeclav, tam by to šlo snadno, pak jsou tu lehce problematické Znojmo a Mikulov, Krnov, kde železnice je, ale je otázka jestli by zátěž zvládla a nakonec je tu poměrně dost těch, které na železnici nepůjdou napojit nějak rozumě.

          Pak také potřebujete, pokud to tedy nechcete vozit z celé Moravy do Maloměřic a tam to třídit, minimálně šest párů vlaků pro čtveřici Břeclav, Ostrava, Ústí, Cheb.

          Dále, Znojmo a Mikulov leží na jedné trati, relativně blízko, tedy je nahradíme jedním bodem a nepotřebují spojení na Břeclav, Krnov nepotřebuje spojení na Ostravu, tedy zhruba dalších sedm párů vlaků. Musely by jet vícekrát denně, počítejme že užitečná zátěž vlaku je tak 1/2 celkové hmotnosti, pkud vezmeme vlak o 1300t, pak méme 650t, každý z vozů má alespoň 20t, tedy při nejlepším se dá na jeden vlak naskládat 32 kamionů, ale spíše méně.

          Tyto vlaky by musely vyjíždět několikrát denně. I kdybychom počítali s tím že se souprava vždy otočí, pak je to stejně stále 13 párů vlaků, tedy 24 vícesystémových lokomotiv a nutnost elktrifiovat některé tratě, nebo nějak zajistit propojení řízení naftové a elektrické lokomotivy a jezdit takto v tandemu, přičemž je potřeba výkon zhruba 3MW, což ale znamená více naftových lokomotiv.

          Minimálně ale na trase D2-D1-D8 by se dala RoLa aplikovat relativně snadno, ale i tak to bude vždy asi o 50km delší než po silnici. Limit rychlosti by byl asi 120km/h, rychlejší lokomotivy budou ještě nějakou dobu jen na rychlících. Navíc by byl problém jak je přesvědčit o tom aby systému využili.

          1. Nemá smysl to dělat
            Nemá smysl to dělat složitě, takže by mohly být jen přímé spoje, např. Lovosice – Hamburk, nebo Ostrava – Praha aj. Nebo v Evropě na hlavních tazích. Nemyslím úplně přesměrovat náklad z aut na vlaku, ale ulehčit hlavním tahům hlavně mezi státy nebo ve velkých státech jako Francie či Německo od severu na jich jako je ve zdejším článku.

  2. Je to dobrá správa,humor
    Je to dobrá správa,humor jí nijak neubral na hodnotě,chápu že to mnohé štve, když si s elektrokoníků dělají negramové srandu, ale medzi sebou to nemůže vadit!
    Dojezd je u mne už dávno v pohodě,za měsíc najedu kolem 1000 km,max za den ujedu 130 km.
    Jediný problém je v ceně,to budu muset řešit až jak umře můj LPG koník.

              1. Kamióny jezdí na konci
                Kamióny jezdí na konci klesání i více.

                Ale jezdil jsem dlouho 110 kvůli spotřebě. Na 100km trase jsem nepřidal ani při předjíždění kamionů. No a to už některým za mnou vařila krev. Takže to bylo opravdu nebezpečné. Tak už jezdim 130 až 140, což je asi do 135 reálně. A proto potřebuji něco co dojede i při takové rychlosti.

                1. To je zajímavé, já
                  To je zajímavé, já jezdím s nissanem za kamionama pravidelně a žádnýho jsem neviděl jet rychleji než 90 a to ani v klesání. Ono takový digitální tachograf to je svině, to si řidič neriskne překračovat rychlost… Pak by mu to při kontrole spočítali pár mesíců dozadu… Ano některým se krev vařit bude, ale s tím nic nenaděláme, vždy bude pár jedinců které vytočí cokoliv.

                2. Nebudu se s vámi přít o
                  Nebudu se s vámi přít o rychlosti kamiónů na dálnici. Nikam by to nevedlo.

                3. Jestli někdo z nás pojede
                  Jestli někdo z nás pojede s EV za kamionem v pravém pruhu, tak je úplně jedno, jestli ten kamion pojede 90 nebo 110km/h – z toho se nikomu krev vařit nebude, protože všichni ti věčně spěchající rychlíci nás minou v levém pruhu a není co řešit. Jiná věc je, že pravý pruh je často tak totálně zdevastovaný, že se v něm prostě nedá jet. Minimálně po D1 z Brna k Jihlavě je to o tlumiče. Takže alternativa je jet v levém pruhu 130km/h (na displeji cca 136km/h), což je spotřeba tak 24-26kWh/100km (na displeji 21-23kWh/100km), což znamená u Leafa 24kWh (remain 20,5kWh) dojezd 85-79km, s topením o 10% méně, takže 76-71km. Předpokládám, že Leaf s 30kWh baterkou má motor, který pracuje se stejnou účinností, takže pokud má baterka o 25% vyšší kapacitu, tak i dojezd by měl být o 25% vyšší, takže 106-99km, s topením 95-89km. Samozřejmě jiné to bude na šílené D1 a jiné na D11 z Hradce do Prahy.

                4. Vůbec jste mne nepotěšil.
                  Vůbec jste mne nepotěšil. Ale velmi vám děkuji za seriózní odhad.

                5. Neviděl bych to nějak
                  Neviděl bych to nějak černě. Jerex Ostrovačice (má být na jaře 2016) – MOL Herálec je 83km, MOL Herálec – Praha 99km. Teď jde jen o to, aby byly rychlonabíječky v Ostrovačicích a hlavně Herálci. Ale to už není problém Leafa jako takového.

                6. Já chci nabíjet jen doma.
                  Já chci nabíjet jen doma. Nechci se každý den zdržovat (byť desetiminutovým) nabíjením na cestě.

                7. Tak to si budete muset
                  Tak to si budete muset počkat na Teslu Model 3 nebo na realizaci konceptu Nissan AR&DEV (viz video), u kterého odhaduji reálný dojezd kolem 400km a na dálnici přes 200km. Anebo už dnes koupit Teslu Modes S. Ta to dá s přehledem. Ovšem to je, resp. bude za jiné peníze než dnešní Leaf 24/30kWh.

                8. Jsem si toho vědom. Realně
                  Jsem si toho vědom. Realně to znamená koupit emobil tak v roce 2020. Nějakou ojetinu za cenu dnešního jetého Leafa. Škoda. Těch 5 let je pekelně dlouhá doba a s mojí 12 let starou Fabií to asi nepřeklepu. Už mám najeto skoro 300 tis.

                9. Pokud by mělo základní
                  Pokud by mělo základní provedení Tesly Model 3 stát 35.000USD x dnešních 26Kč/USD = 910.000Kč, tak v roce 2020, možná i o něco dřív, byste si čistě teoreticky mohl koupit EV za cenu dnešního nového Leafa 30kWh. Za cenu dnešního ojetého Leafa (počítám cca 400.000Kč+ při nájezdu nižším než 40.000Kč) bych to viděl až na rok 2025. Je třeba si uvědomit, že zmiňované modely, které by mohly dát po dálnici těch 200km budou na trhu nové nejdřív v r.2017 a za 3 roky ceny tak moc dolů nepůjdou. Navíc se budete těžce rozhodovat, jestli jít do EV s jetou baterkou a s jakým nájezdem. Ano, jsou lidi jako Bjorn Nyland, co mají najeto 100.000km a baterka v pohodě, ale víte vy, jak s tím jezdil ten, od koho byste eventuálně kupoval ojetinu vy? Nezáleží jen na nájezdu samotném, ale i na způsobu jízdy (buď jízda jak já tomu říkám „piánko“, anebo naopak jízda s častým brutálním zrychlováním). A za relativně nízkou cenu by to nemusela být žádná hitparáda. Jak se říká „jaký si to uděláš, takový to máš“ – po zkušenostech i se spalovákem už bych do ojetiny nešel a radši bych koupil nové auto. A u EV to platí dvojnásob.

                10. Při koupi jetého emobilu a
                  Při koupi jetého emobilu a pokud už nebude záruka budu trvat na testovací jízdě „až do dna“.

                11. no nevím nevím,jestli bych
                  no nevím nevím,jestli bych s někým jel cca 150km na testovací jízdu…

                12. Souhlas, ale před tím
                  Souhlas, ale před tím ještě je dobré např. u LEafa zkontrolovat stav baterií pomoci LeafSpy a OBDII adapterů.

                13. Ono je otázka, zda má
                  Ono je otázka, zda má smysl za současných pomalých nabíječek(neřku-li ani ty pomalé, nejsou tam kde by měli být) jezdit vyšší rychlostí. Čas, který tím naženu, pak stejně strávím na nabíječce, protože musím více EE dobít, díky nehospodárné jízdě.
                  Chtělo by to udělat praktický test dvou současně jedoucích EV, jeden vyšší rychlostí druhý pomale kolem 90 hospodárně.

                14. No, ono se to dá
                  No, ono se to dá spočítat.
                  Dejme tomu, že pojedete trasu 150km.
                  1.varianta – pomalu, najednou, bez nabíjení
                  – spotřeba cca 14kWh/100km, tj. celkem 21kWh
                  – průměrná rychlost 55km/h, tj. čas 2:44
                  2.varianta – rychle, s jedním pomalým nabíjením po trase
                  – spotřeba cca 24kWh/100km, tj. celkem 36kWh
                  – průměrná rychlost 120km/h, tj. čas 1:15
                  – rozdíl proti 1.variantě 15kWh a 1:29
                  – za 1:29 nabijete výkonem 3.68kW v ideálním případě 5.46kWh, výkonem 7.36kW 10.92kWh
                  – abyste nabil potřebných 15kWh ve 2.variantě navíc, trvalo by to výkonem 3.68kW 4:05, resp. výkonem 7.36kW 2:03 – takže 2.varianta o 4 resp. 2 hodiny pomalejší
                  – jiné je to na rychlonabíječce – 15kWh z 7% na 72% za cca 0:25 – takže 2.varianta o víc než hodinu rychlejší.
                  No a o tom to celé je.
                  Píšu to na mobilu v nákupním centru, tak pokud jsem se sekl, tak mě prosím nekamenujte. 😉
                  PS: Průměrné rychlosti jsem dal podle našich zkušeností, 90km/h při průjezdu přes obce samozřejmě nedáte.

                15. Digitál (resp. Karta
                  Digitál (resp. Karta řidiče) si pamatuje měsíc dozadu. Rychlost je omezena omezovačem na 85km/h resp. 89km/h na tachometru. Jezdí se tak na tempomat, ale z kopce to občas ujede a trochu víc chvilkově rozumní strážci silniční vyhlášky tolerují.

                16. karta si pamatuje mnohem
                  karta si pamatuje mnohem víc měsíců,jen se po měsíci stahují data dispečerem a každý si myslí,že se při tom ta stará data smažou

                17. Myšlenka byla taková, že
                  Myšlenka byla taková, že na rozdíl od řidiče osobák si řidič kamionu dává na rychlost většího majzla z toho důvodu, že neriskuje pouze v ten daný okamžik ale překročení rychlosti ho může dohnat při kontrole zpětně. Ale především jsem popisoval zkušenost. Mě se to prostě ještě nestalo, aby mi kamion z kopce ujel. Jediné co dlouhodobě pozoruju je, že ubývá kamionů, co jezdí 80kou ale dnes již skoro všichni 90.
                  PS: a dnes již strážci s bílími čepicmi hlídají zákon, nikoliv vyhlášku.

                18. Predjizdet na dalnici 110 je
                  Predjizdet na dalnici 110 je s prominutim prasarna, ktera navic postrada smysl.
                  Budto nespecham a mam prioritu dojezd a tak jedu 89km/h s kamionama a budu mit spotrebu luxusni a nebo jedu trochu rychleji a kdyz chci predjizdet, tak predjizdim normalne a zbytecne nezdrzuji vsechny ostatni. Nevim za jakym ucelem spechaji a spechaji-li do nemocnice a nebo kamkoliv jinam, tak je urcite nezajima, ze chci usetrit zanedbatelnou elektrinu na normalni predjeti. El energie je navic prakticky zadara, narozdil od fosilnich paliv, ktere prijdou vnivec pri zpomalovani na rychlost loudala.
                  Navic si vybavuji situace kdy loudal vyjede tesne a hrozi srazka v pripade nedobzdeni a nebo naopak brzo, ze hrozi kolize pri jeho predjizdeji zprava.

                19. S tím, že je to prasárna
                  S tím, že je to prasárna souhlasím. Už jsem dozrál v tomto smyslu.

                  Ale musím se do vás zároveň trochu opřít. Argument, že každý druhý co jede 160 jede do nemocnice neberu. To je prostě pokus o alibismus.

                  A pokud někdo podjíždí je to jako u překročení rychlosti – bere plně zodpovědnost na sebe.

                  A dobrzdit z 130 až 140 na 110 je v poho. Když jeden kamion předjíždí druhý a dle infa níže jede 90 max. tak to každý také musí zkousnout. Takže z tohoto pohledu mých 110 byla ještě pořád luxusní rychlost. I tak jsem toho zanechal.

    1. už jsem to zkusil s Leafem
      už jsem to zkusil s Leafem 24kWh baterie a ujel jsem při tempomatu na 135km/h z Olomouce do Brna (což je cca 80km) a zůstalo mi asi 20km dojezdu – ovšem je tam několik dopravních omezení. Jinak počítejte, že současný Leaf při rychlosti 130km/h ujede cca 80km – mám vyzkoušeno na trase Olomouc-Mohelnice, Pardubice- Praha, Brno-Břeclav atd. Nový Leaf 30kWh, při této rychlosti, nezvládne ujet víc jak 20km tzn. zase to bude kolem 100km.

      1. Děkuji vám moc za
        Děkuji vám moc za užitečná data. Jak jsem psal níže – abych se ale neopakoval – je to pro mne dost na hraně a nějaká zajížďka by mne pak buď zdržela (dobíjení) nebo by způsobila odtah. 🙂 Ale je dobře, že i to co už je (nebo brzy bude) je na hraně. Cokoliv s trochu větším dojezdem už bude použitelné.

    1. Na tipcars.cz zase
      Na tipcars.cz zase nabízejí jetého LEafa 2013 za 423t kč. Kdo ví zda jsou tato levnější auta zcela OK.
      Ale tyto nižší ceny by jen kopírovaly zahraniční stav.

      Pokud by se na toho nového Leafa za 550t aplikovala plánovaná dotace 80t, vycházelo by to možná pro někoho již zajímavě na 470t kč.

          1. Tak zaprvé, to jestli jsi
            Tak zaprvé, to jestli jsi nebo nejsi plátce DPH nemá nic společného s tím jestli veděš pouze daňovou evidenci nebo účetnictví. Zadruhé, nic jako podvojné účetnictví už od roku 2004 neexistuje. Zatřetí, každý podnikatel co má příjem(neplést se zikem) větší než 1Mega za posledních 12 měsíců je povinnen se přihlásit jako plátce DPH tak jak tak. Předpoklám, že pokud někdo nakupuje auta za pul milionu, tak se již na tuto hranici dávno dostal.

              1. Ze zkušenosti, ono nelze
                Ze zkušenosti, ono nelze při tažení moc dlouho nabíjet rekuperováním naplno. Ne snad, že by to nissan nezvládl, ale zatížit dalšími 30kW toho spalováka na dlouho moc nejde. Obzvlášť do kopečka to nedával. Taky jsem měl strach o lano, tak jsem tam místo B dal klasické D. A do 80% určitě taky ne, to by odpovídalo 75A u rychlonabíječky a to víme, že tam neteče. Ono taky záleží na momentálním rozpoložení baterie. Třeba v úterý při pátém nabíjení a 450km za sebou mi tam při 93% soc teklo ještě 30A. Dnes na stejné nabíječce při prvním nabíjení jen 11A.

                1. Dost záleží na teplotě
                  Dost záleží na teplotě baterky. Když je studenější, tak to jde pomaleji, s menším proudem a výkonem. Taky záleží na typu a nastavení nabíječky.
                  Včera jsem 3x nabíjel s ideální teplotou baterky kolem 26st.C – výkon začíná klesat pod 43kW při nabití na cca 55-60%. Naproti tomu při současných teplotách teď běžně dojedu na nabíječku se studenou baterkou a pod 43kW to začíná klesat už při cca 20-30%.

                2. Ano, to jsem myslel tím
                  Ano, to jsem myslel tím rozpoložením – teplotu. Škoda, že nejde donutit auto, aby si baterku zahřálo v garáži připojené na síť. Protože ono to není jen o rychlosti nabíjení ale také o dojezdu. A přitom když se vrátím z takovéto cesty kde dostane počoudit a připojím to na síť, tak přesto, že mám nastavené časové spuštění nabíjení, tak klimatizace se pustí hned.

                3. Donutit auto, aby si baterku
                  Donutit auto, aby si baterku zahřálo v garáži připojené na síť tak trochu jde.
                  Jde o to nastavit si vyhřátí kabiny na určitou hodinu – zahřeje se nejen kabina, ale trochu i baterka. Ovšem je otázka, jestli to není kontraproduktivní – při porovnání efektu (tj. zahřáté baterky) a spotřebované energie. Sice se trochu zahřeje baterka, ale spotřebuje se dost na zahřátí kabiny – pokud už toto samo není účelem.
                  Navíc smysl by to mělo pouze v případě nabíjení na 100% a je třeba trefit se s nastavením časovače tak, aby se kryl s koncem nabíjení. Časovač zapne nahřátí kabiny cca 35 min před nastaveným časem. Když nabíjení v tu dobu jede na maximum, tj. cca 3.6kW (do nějakých 97-98% nabíjení) a zapne se k tomu topení cca 3-4kW, tak už nic nezbyde na nabíjení baterky, takže se nabíjení prodlouží. Když se to trefí do zhruba té půl hodiny před koncem nabíjení na 100%, tak to smysl má. No a když nahřívání kabiny začne až po ukončení nabíjení na 100%, tak to jen zbytečně vybíjí baterku, protože nabíjení baterky už se znovu nespustí. Je to taková trochu alchymie. 🙂

                4. Leaf by měl mít
                  Leaf by měl mít vyhřívání baterií, které se ovšem spouští až při -17stC tzn je to až ochrana proti destrukci baterií mrazem. V Nissanu mi tvrdí, že to přenastavit na třeba +10st C údajně nejde, což je podle mě škoda a jinak si myslím, že nastavit jde všechno. Hrabat do toho ovšem má smysl až po konci záruky. Na P106Electric (www.qauto.cz) mám nastavený ohřev aku na +15st C (ale baterie mají proti Leafu tepelnou izolaci) a ty se pak mají jako v peřince – stálý dojezd léto/zima, stálá rychlost nabíjení, minimální degradace aku..

                5. Moje auto spustí nabíjení
                  Moje auto spustí nabíjení až po zahřátí nad 5°C (LiFePo4).

                  A rekuperace je také funkční až nad touto teplotou.

                6. Něco takového jsem
                  Něco takového jsem zkoušel, ale moc velký smysl to nemělo. Pro úplnost dodám, že se jedná o eNV200. Tam to může být trochu jinak. Má to u baterie chlazení i vyhřívání. Každopádně hmotu baterie nějakým topením půl hodiny před odjezdem to neprohřeje ani trochu. Možná, kdybych dal na podlahu garáže pod baterku nějaký nízkoteplotní infra panel, mělo by to požadovaný účinek, kdyby to hřálo celou noc. Je to velká škoda, takovéto věci mě mrzí vždy nejvíc, když to hardware umožnuje, bylo by to potřeba, ale prostě na to tvůrce nemyslel.

                7. Chlazení a vyhřívání u
                  Chlazení a vyhřívání u eNV-200 – to by mě zajímalo. V Autosalonu na Primě tvrdili, že eNV-200 když vytápí kabinu, tak teplý vzduch z kabiny jde na baterku a trochu ji ohřívá. Ovšem prodejce v Autobondu Praha, který byl svého času jediným zastoupením v ČR, kde se dal eNV-200 půjčit na testování, mi tvrdil, že je to nesmysl, že eNV-200 jenom při nabíjení dokáže chladit baterku. Tak jak je to tedy?

                8. Tak vyhřívání je jasné,
                  Tak vyhřívání je jasné, prostě tam nějaké je, ale ovládat se nedá, spustí se samo až když je riziko poškození mrazem. Chlazení je formou klimatizace, díky tomu není problém absolvovat spoustu rychlonabíjení za zebou, bez toho, aby se baterka dostala do červeného. Vyzkoušel jsem si to cestou po Slovensku, kde se dá jednak po dálnici jet 130, protože do 80km potkám další nabíječku, takže baterka dostává docela počoudit a nabíjel jsem ten den na CHAdeMO asi 8x. A s tím teplým vzduchem si to asi popletly, bude to spíš naopak. Vypozoroval jsem, že pokud při nabíjení zlehka topím tak ovládání klimatizace neukazuje žádný odběr. Domnívám se tedy, že teplo z baterky jde nějakým způsobem do kabiny. Naopak, pokud v ten moment topení vypnu, je slyšet vrčení, jak se rozjíždí kompresor a naopak ovládání klimatizace ukazuje odběr cca 0,5kW.

                9. Aha, to by bylo logické.
                  Aha, to by bylo logické. Než na jedné straně vytápět kabinu a na druhé straně chladit baterku, tak už je lepší teplo z baterky (zřejmě přes sání topení) odvést do kabiny a snížit tím výkon vlastního vytápění.
                  Taky jsme jeli na Slovensku po dálnici s Leafem a zhruba od páté rychlonabíječky jsme se dostávali do červených. A to byly teploty přes den kolem 21st.C a v noci 16st.C. Dost se zpomalilo nabíjení a museli jsme taky trochu ubrat na rychlosti, abychom dojeli a přitom nemuseli tolik nabíjet.

              2. ale ono to jde až skoro do
                ale ono to jde až skoro do 100%. Řídící management auta si intenzitu nabíjení rekuperací řídí sám. Pokud jste už nad 90% je schopen i při režimu B rekuperovat třeba jen 0,5-1kW i méně, s minimálním jízdním odporem. Na to, abyste rekuperoval 30kW musíte jet min. cca 50km/h a jízdní odpor je opravdu velký, takže to chce opravdu silnější spalovák.

                1. upřesňuji – musíte jet
                  upřesňuji – musíte jet min. 70km/h.

Napsat komentář